Main logo

Förtroenderådet i gemensamt uttalande om SAS

Läs senare
/

Länets socialdemokrater antog ett gemensamt uttalande om SAS-situationen under förtroenderådets möte på lördagen.

De kräver ett större ansvarstagande av regeringen i flygbolagets kris.

Förtroenderådet samlades på Storsjöteatern och mötet leddes av länets socialdemokratiska ordförande Anna-Caren Sätherberg.

Det konkurshot som vilar över SAS fick en central roll i mötet. Och förtroenderådet har nu skickat ut ett gemensamt uttalande om situationen.

"En konkurs för SAS skulle slå mycket hårt mot besöksnäringen och näringslivet i övrigt i Jämtlands län", inleder Anna-Caren Sätherberg.

Socialdemokraterna är oroliga över att en konkurs skulle komma mycket olägligt för länet.

"Vintersäsongen är nära och många resor till och från stora eller mindre arrangemang står för dörren. Snart drar skollovens veckor igång, med stor betydelse för besöksnäringen. Utvecklingen av länet och våra möjligheter att bidra till landets utveckling med våra basnäringar kräver bra infrastruktur i alla dess former. Därför är frågan kring SAS av avgörande art"

Socialdemokraterna går vidare och manar regeringen att agera.

"Både affärsresenärer, privatpersoner och besöksnäringen i synnerhet är starkt beroende av fungerande infrastruktur - där flyget tillsammans med tåg och vägar är viktiga. Dagligen passerar över 1000 personer flyget på Frösön. Det brådskar och regeringens och statens ansvar för fortsatta flygmöjligheter via SAS är mycket stort och för vårt län avgörande", skriver Sätherberg.