Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Förskollärare - roligt, fritt och utmanande

+
Läs senare
/
  • Alexandra Åström och Maria Lindahl får kramar på jobbet varje dag. Foto: Anna Ahnér
  • Maria Lindahl uppskattar friheten i sitt arbete som förskollärare och att hon ständigt får utmaningar.

Framtiden ser mycket ljus ut för förskollärare. Det väntas bli stor brist i framtiden på förskolepersonal med rätt utbildning.

Varje morgon vaknar Maria Lindahl och längtar till sin arbetsplats på förskolan.
-Jag undrar hur många som får en stor kram när de kommer till jobbet? Varje dag får jag en kram och ett stort leende. Det lyfter hela dagen, säger hon.
Kollegan Alexandra Åström instämmer.
-Det är så roligt när de står där och ropar ”Hej Alexandra”. Man får en nära relation till barnen.
Båda är förskollärare. Maria har arbetat i tio år och Alexandra i tre år. Ingen av dem har en tanke på att byta jobb. Alexandra utbildade sig egentligen till lärare för barn på låg- och mellanstadiet men det finns ett överskott på lärare för de årskurserna. Hon sökte sig därför till förskolan och är jättenöjd med det. Hon kommer bli kvar.
-Verksamheten bygger på barnens intressen. De tycker det är kul. Allt är så positivt, säger Alexandra.

Växer tillsammans med andra
Maria berättar att hon i grunden är intresserad av människor och att hon anser att man växer tillsammans med andra människor. Men hon trodde ändå inte att jobbet skulle bli så roligt när hon utbildade sig.
-Det blir roligare ju mer jag lär mig. Man blir mer trygg i sin roll, säger Maria.
De beskriver sitt arbete som väldigt fritt. Dagarna tillbringas både inomhus och utomhus.
- Det händer saker med barnen varje dag och vi utvecklas hela tiden. Det är roligt och utmanande, säger Maria.
Mötet med barnen innebär att man får ifrågasätta sina egna värderingar, tankar och åsikter. Alla barn är olika, har olika personligheter och arbetet går ut på att möta individen.
Personal på förskolan arbetar i arbetslag och planerar verksamheten tillsammans. Det innebär inget ensamarbete som det kan göra för lärare. När ett problem uppstår finns alltid någon som stöttar och råder. Kontakten med föräldrar är också tät.

Läroplan
Att arbeta med små barn har ansetts som ett lågstatusyrke. Både Maria och Alexandra tycker att det har blivit mycket bättre. Den stora förändringen skedde 1998 då läroplanen för förskolan kom. I och med den fastställdes att det är ett pedagogyrke, inte barnpassning. Kraven är högre på förskollärarna. De ska vara utbildade, verksamheten ska dokumenteras och varje barn ska ha en utvecklingsplan som görs tillsammans med föräldrarna.
Det som är negativt med yrket är lönen. Varken Maria eller Alexandra har valt att arbeta som förskollärare på grund av lönen. Det har visserligen skett en del med lönen under de senaste åren men förskollärare ligger fortfarande lägre än lärare för högre åldersgrupper. Förskollärare är inte högavlönade trots att de är högutbildade.
Barngrupperna är också väl stora. Maria och Alexandra anser att det blir ett hinder. De räcker inte till för barnen och det blir svårt för dem att hinna med all dokumentation.
De hoppas att förändringar kommer ske på det området eftersom deras arbete med barnen är viktigt.
-Vi är med och lägger grunden för framtidens samhälle. Det blir stort när man tänker så, säger Maria.

Anna Ahnér
Nyhetsbyrån NA Media
Annons
Annons
Annons