Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Fler flyg inställda efter nya askmoln över Bromma

+
Läs senare
/
  • John-Olof Mannberg, Hoverberg:– Det hade varit värre om det var den mänskliga faktorn som låg bakom, men nu är det ju inte det så det är väl inte mycket annat att göra än att ta det lugnt.
  • Marianne Rörborn, Svenstavik:– Värst är det väl för dem som befinner sig långt borta och inte kan ta sig hem när flygen är inställda.
  • Nils-Axel Didriksson, Östersund:– Det berör mig inte ett skvatt. Men flygstoppet verkar ha påverkat industrierna snabbt med stopp i produktionen som följd.
  • Staffan ”Räven” Carlsson, Frösön:– Det är naturligtvis trist med de ekonomiska konsekvenserna för flygbolagen. Askan i sig vet jag så lite om, men jag är inte rädd för den.
  • Bengt-Erik Spjälle, Svenstavik:– När det blir stopp överallt märker man hur sårbart vårt samhälle egentligen är.

I går eftermiddag stängdes återigen luftrummet över Bromma. Därmed kommer Östersundsflyg och Nextjet att stoppa alla flygningar till Åre Östersund flygplats.

– Vi tar beslut dag för dag, dygn för dygn och just nu ser vi inget som pekar på att vi inom några dagar är i full gång, säger Magnus Trense, vd på Östersundsflyg.

Det har snart gått en vecka sedan vulkanen Eyjafjallajökull i sydspetsen på Island fick ett utbrott på allvar. Mängden aska som spridits över Europas luftrum har tunnats av de senaste dagarna, men klockan 14.40 i går meddelade Luftfartsverket att luftrummet över Bromma, Skavsta, Göteborg och Malmö skulle stängas.

Östersundsflyg beslutade på tisdagseftermiddagen att ställa in alla avgångar på onsdagen. Nextjet meddelade att bolaget sannolikt skulle stoppa flygningarna.

– Naturligtvis vill vi ju flyga och hjälpa våra kunder, men det är också god service att ge kunden en chans att i tid planera om sitt resande, säger Magnus Trense.

Susanne Norman, flygplatschef på Åre Östersund flygplats, sade i gårdagens LT att det börjar bli katastrofläge för branschen och att de mindre bolagen kan komma att få ekonomiska problem redan efter en vecka av stoppade flygturer.

• Vad har dessa dagar inneburit för Östersundsflyg? Hur hårt drabbade är bolaget?

– Det är tufft vilken verksamhet det än handla om, om du måste låsa dörren. Men det är tryggt för oss att vi har en stark delägare i Sverigeflyg. Trots att vi är ett nytt bolag så har vi stabil delägare, säger Magnus Trense som inte vill gå in på huruvida bolaget är i ett krisläge eller inte.

På tisdagen konstaterade näringsminister Maud Olofsson (C) i en intervju i Västerbottenskuriren att staten inte kommer att kliva in med något flygstöd med anledning av de stopp som vulkanen orsakat över svenskt luftrum.

– Risken när stater går in med eget statsstöd är att det blir en osund konkurrens. Det blir svårt för små stater som Sverige, sade Maud Olofsson, som anser att frågan ska avgöras på EU-nivå.

Magnus Trense anser att näringsministern inte ser helheten.

– Det är fel sätt att se den här situationen. Den måste ses i ett större perspektiv. Flyget är en viktig del för att samhället ska fungera. Finns inte den grenen kvar får det väldigt stora samhällskonsekvenser. Man ska inte se det som flygstöd i alla fall.

– Jag pratade som exempel nyss med en hotellägare där gästerna avbokade sina rum för att de inte kom fram med flyget vilket fick konsekvenser att leverantörer inte kunder leverera mat. Det är en kedja som sätts igång och här måste man på regeringsnivå fundera ett steg längre.

Annons
Annons
Annons