Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Fjolårets tågkaos ska inte upprepas

+
Läs senare
/
  • Norrtåg laddar inför den kommande vintersäsongen. Leverantören av Coradiatågen har fått kravlista på närmare 100 åtgärdspunkter med vintermodifieringar för att tågstoppen från förra säsongen inte ska upprepas.
  • Norrtåg laddar inför den kommande vintersäsongen. Leverantören av Coradiatågen har fått kravlista på närmare 100 åtgärdspunkter med vintermodifieringar för att tågstoppen från förra säsongen inte ska upprepas.
  • Här är samtliga linjer som Norrtåg trafikerar. Från Narvik i norr till Sundsvall i söder.

Precis vid julruschen förra året frös tågen ihop. Det skulle dröja fram till maj i år innan resenärerna började lita på Norrtåg igen.

– Jag förutsätter att allt kommer att fungera i vinter.

Det säger Tomas Hägg, ordförande i Norrtågs styrelse, som har haft det rätt hett om öronen under det år som Norrtåg trafikerat länet och norrlandskusten.

Problemen med tågtrafiken började rada upp sig i jämn ström från december förra året och det verkade aldrig ta slut.

Ett kort utdrag:

Tågtillverkaren Alstom vintermodifierade ett trettiotal fordon under hösten 2012, men det var inte tillräckligt. I december ställdes 300 tåg in och i januari var problemen lika stora. Ersättningsbussar fick ta över trafiken många gånger.

3 januari 2013 - alla Norrtåg var inställda på sträckan Sundsvall/Duved och det var problem att hitta ersättningsbussar. 13 av 19 tåg var vid det här laget på lagning.

12 januari 2013 - "Inkörningsperioden skulle ha varit klar nu, men trots vintertester är det fel på samtliga tåg", konstaterade Thomas Hägg. "Att tåg går sönder och fryser har vi räknat med, men inte i den här omfattningen. Nästan varenda tåg har varit utslaget under vissa tider", säger han.

I mars kom ännu en smäll för Norrtåg. Tågen klarar inte en krock med älg, fronten på tågen var så klent byggda att de sprack och gick sönder.

Olycksbarnet i fordonsparken heter Coradia Nordic X62; ett fordon som trots vintermodifieringar för ett norrländskt klimat, fullständigt bröt ihop på väldigt många fronter.

Olle Tiderman, teknisk chef på Norrtåg, svarar så här på frågan varför inte tågen redan från början byggdes om för norrländskt tågklimat:

– Leverantören gjorde en vinteranpassning efter våra krav, men vissa av åtgärderna har de underskattat.

På måndag kommer den stora vintermodifieringen att göras på Coradiatågen där bland annat tågfronterna kommer att förstärkas och kablage ska bytas ut för ett iskallt norrlandsklimat.

Kommer Norrtåg att klara trafiken den kommande vintern nu?

– Det förutsätter jag, säger Tomas Hägg.

– Jag är övertygad om att vi kommer att få problem, men frågan är om de kommer att vara på en acceptabel nivå. Vi tror förstås på det vi gör, men vi är också många parter inblandade för att trafiken ska fungera, säger Olle Tiderman.

Enligt Tomas Hägg ska Norrtåg klara budget trots alla problem och vad gäller modifieringen av fordonsparken är det leverantören Alstom som står för notan.

– Vi har en garantitid på två år. Men budgeten för Norrtåg håller. Det är inget som kommer att drabba landstingen.

När första snöovädret och första köldknäppen slår till senare i höst, vet vi om Norrtågs åtgärdslista på cirka 100 punkter hjälpte.

Annons
Annons
Annons