Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fjällhotell får böta efter strid i domstol om personalliggare

Ska även ett fjällhotell med blandad verksamhet kunna visa upp en personalliggare för Skatteverket, med namn på de som jobbar i restaurangdelen?

Annons
Frågan har varit aktuell i länsrätten. Där har ett fjällhotell i länet dömts att betala 22 000 kronor i kontrollavgift, en form av böter, för att bolaget saknade personalliggare. Numera ska personalliggare föras i samband med verksamhet som avser restaurang, snabbmat och hårvård. Men hur ska ett fjällhotell som i huvudsak har inkomsterna från annan verksamhet bedömas? - Restaurangen är i princip endast en service till boende på hotellet, hävdade hotellets jurist i länsrätten. - De anställdas huvudsakliga arbetstid utförs på annan plats i hotellet än i restauranglokalen. När tjänstemän från Skatteverket besökte fjällhotellet noterades att sex personer var verksamma i restaurangen, men någon personalliggare kunde inte visas upp. Skatteverket tog ut 10 000 kronor för underlåtenhet att föra personalliggare och 2 000 kronor för varje person som inte fanns med i personalliggaren. Hotellet överklagade till länsrätten som ger Skattemyndigheten rätt att ta ut hela beloppet - 22 000 kronor. Från hotellets sida framhöll man att hotell omfattas av det nya kontrollsystemet endast om restaurangverksamhet är huvudsaklig verksamheten i rörelsen. Hotellbolaget lät en revisionsfirma räkna ut att omsättningen av restaurangverksamheten uppgår till 28 procent. Skattemyndigheten hänvisade till att mer än 25 procent av omsättningen från restaurang vid blandverksamhet innebär att bolaget ska föra personalliggare. Länsrätten slår nu fast att fjällhotellet passerat gränsen för att upprätthålla personalliggare, på grund av att restaurangdelen svarar för mer än 25 procent av omsättningen.
Annons
Annons