Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Få män vill bli förskollärare

+
Läs senare
/
  • Patrik Erlandsson, Emil Bylund och Kim Dagfinn Sandström läser den peda            gogiska inriktningen på Barn- och fritidsprogrammet. ”Det är dåligt betalt”, tror Patrik Erlandsson kan vara en orsak till att få män jobbar inom förskola. ”För att locka män måste man få bort stämpeln att det är ett kvi             nnligt jobb”, säger Kim Dagfinn Sandström.  Foto: per Nilsson
  • ”Mitt intresse för att ta hand om barn växte fram när jag fick en brorson”, säger Emil Bylund, som gjort sin senaste praktik på en förskola. Men han planerar att utbilda sig till socionom, inte förskollärare.
  • ”Jag har varit gympaledare för barn och ungdomar i flera år och därför valde jag den pedagogiska inriktningen”, säger Patrik Erlandsson, som vill läsa vidare till bildlärare.

Antalet manliga förskollärare minskar i kommunen. På Wargens Barn- och fritidsprogram väljer fler killar att läsa pedagogisk inriktning. Men att jobba inom förskola lockar inte.

Av all förskolepersonal i kommunen utgjorde männen endast 5,6 procent under förra året.

Det är en minskning från sex procent 2008. Men Östersund ligger fortfarande högre än riksnittet på tre procent.

– Vi har ett prioriterat budgetmål att öka antalet män. Utifrån det målet är vi inte nöjda, säger Ingela Ferm, Barn- och utbildningsförvaltningen, Östersunds kommun.

Enligt Ingela Ferm har rektorerna anställt män i den mån det funnits kompetens.

– Det kom en dipp 2009. Det kan bero på att högskolorna inte lyckats locka tillräckligt många män. Ifjol införde vi även ett anställningsstopp som kan ha haft en viss betydelse, säger hon.

Barn- och fritidsprogrammet på Wargentinsskolan lockar i alla fall många killar. De utgör 40 procent av eleverna.

Enligt Bertil Nilsson, lärare på programmet, väljer manliga elever ofta fritidsinriktningen i årskurs två. Men i år har det skett en stor ändring.

– Årets tvåor är unika. Av killarna har flest valt den pedagogiska inriktningen, säger han.

Men intresset för att arbeta som förskollärare är ändå litet.

– Jag är nog den enda killen i klassen som funderat på att bli förskollärare. Men jag vill läsa vidare till socionom och arbeta med ungdomar, säger Emil Bylund, som läser pedagogisk inriktning.

Emil Bylund berättar att klassen precis är tillbaka efter tre veckors praktik. Och den valde han att göra på en förskola. Han tror att många män inte ser så stort värde i yrket. Det kan vara en orsak till att vi har så få manliga förskollärare.

– De kanske ser ned på att bara ta hand om barn, men det är så mycket mer än så, säger han.

Patrik Erlandsson läser också pedagogisk inriktning. Han gjorde fyra veckors praktik på en förskola förra året och trivdes väldigt bra. Men på grund av sitt bildintresse vill han vidareutbilda sig till bildlärare.

– Förskola hade jag inte haft tanke på. Men du får ett så bra bemötande från både barn och personal. Du ser fram emot att komma dit varje dag, säger han.

Annons
Annons
Annons