"Det här är vinteridrottens Mecka ..."

Han är en av världens främsta träningsforskare – och svensk. Nu hyllar Bengt Saltin Vintersportcentrum – Det här är ett vinteridrottens Mecka, säger han.

I början av 2000-talet var den legendariske träningsforskaren Bengt Saltin med och startade upp Vintersportcentrum på Mittuniversitetet i Östersund.

För den breda allmänheten är han kanske mest känd som för sitt engagemang med längdskidåkningens antidopingarbete och att han upptäckte kolhydratladdningen på 1970-talet.

På torsdagen återvände han till "brottsplatsen" – där han också är hedersdoktor – för att föreläsa. Och han är imponerad av Vintersportcentrums utveckling.

– De har kommit väldigt långt. Inom vinteridrott börjar de bli riktigt unika på ett världsplan sett. Det är bara att titta på alla de internationella forskarna som är här. De kommer hit för att det här är ett vinteridrottens Mecka, säger Bengt Saltin.

– I det här så är HC Holmberg som ledare för verksamheten ovärderlig. Han omger sig dessutom med en mängd spännande personer, säger Bengt Saltin.

Under torsdagens föreläsningar pratade Bengt Saltin både om avancerad forskning på elitidrottare och om folkhälsa. Något som inte nödvändigtvis behöver vara två olika saker om man får tro Bengt Saltin.

Ett exempel är högintensiv träning där pulsen pressas upp. Det är något som både elitidrottare och vanligt folk har fördel av. Enligt Bengt Saltin höjer sådan träning viktiga enzym i musklerna.

– Om man till exempel förstår vad det är som gör en muskel uthållig hos en elitidrottare så är det samma sak hos en patient med typ-2 diabetes. Så fort du höjer aktiviteten av de mitokondriska enzymen så bränner du fett bättre. Det är något som överviktiga saknar. Även om det är bra att gå långa promenader så är det när man tränar högintensivt som man får riktig effekt, säger han.

Många som tränar är noga med att äta något direkt efter träningen. Helt fel enligt Bengt Saltin som uppger att en del av träningseffekten försvinner om kroppen får mat direkt efter en hård ansträngning. Det är bara vid tävlingar som en kolhydratladdning kan vara aktuell.

– Det är många som lägger pengar på dyra sportdrycker med socker och annat i. Strunta i det och drick vatten i stället. Vänta två-tre timmar tills du äter. Vad man sett är att kroppen behöver en del protein. Men det är inte så mycket. Det handlar om ungefär 8-10 gram. Det ryms i ett glas mjölk ungefär som man kan dricka innan, säger han.

  • Bengt Saltin

    • Professor och tidigare forskningsledare vid Muskelforskningscentret på Rigshospitalet i Köpenhamn

    • Har tiotal hedersdoktorat runt om i världen

    • Hängiven orienterare

    • Kuriosa: Innan forskningskarriären satte fart arbetade Bengt Saltin under en period i tonåren som skogshuggare.

  • Så presterar du bättre – Bengt Saltin ger tips

    • Drick ett stort glas mjölk innan träning.

    • Ät inte innan eller efter träning. Vänta 2-3 timmar efter träningen. Ät sedan ett vanligt mål mat.

    • Vid större tävlingar som är längre än en timme så är en traditionell sportdryck till stor hjälp.

    Källa: Bengt Saltin

Dela
  • +1 Intressant!