Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Coach ska lyfta lärare och elever

+
Läs senare
/
  • Anna Berg har själv valt vilka utvecklingsområden hon vill jobba med och där kommer Peter Bäckman in som coach för att stärka henne i lärarrollen.
  • Anna Berg har själv valt vilka utvecklingsområden hon vill jobba med och där kommer Peter Bäckman in som coach för att stärka henne i lärarrollen.
  • Efter en lektion ska det finnas tid för återkoppling tillsammans med coachen. Anna Berg som är lärare på Vallaskolan jobbar med coachen Peter Bäckman.

Vägen till att lyfta läraren i sin yrkesroll på Vallaskolan går genom en coach, som är med under lektionstid och följer upp efteråt.

– Läraren ska få syn på sitt eget arbete genom att jag är med i klassrummet två timmar i veckan, säger Peter Bäckman som coachar tre lärare på Vallaskolan.

Han ingår i pedagoggruppen på Elevhälsan i Östersund, där man tillsammans med barn- och utbildningsnämnden testar modellen med coachning i ett projekt. Coachning är på gång i grundskolan till våren, när karriärtjänster som förstelärare blir aktuella att införa.

En bärande idé med förstelärare är att de ska vara coacher för andra lärare. Genom projektet på Vallskolan ska man få en indikation på om det är värt att satsa på.

På torsdagen var Peter Bäckman med en timme i klassrummet när Anna Berg undervisade elever i klass sju i svenska.

– Jag tycker det har varit väldigt positivt, säger Anna Berg.

Hon ser Peters närvaro som en hjälp att utvecklas i rätt riktning som lärare.

– Det är en fördel att den som coachar är lärare i grunden. Peter har samma utbildning och erfarenhet som mig och det ger inte känsla av att coachen kommer utifrån, det blir i stället en jämlik partner att samtala med.

Efter en lektion ska det finnas tid för återkoppling tillsammans med coachen. Vad läraren är bra på kan vara väldigt individuellt.

– Vi sätter upp ett långsiktigt mål och sedan jobbar vi framåt. Att stärka lärarrollen är jätteviktigt samt vad man vill göra för att nå dit. Jag är där för att reflektera över deras undervisning, säger Peter Bäckman.

– Vi utgår från vad läraren vill förbättra, inte genom att kritisera med pekpinnar.

Att någon går in på en lektion med andra ögon utmanar invanda mönster och syftet är att få till en utveckling.

Ledarskapat samt att levandegöra kunskapskraven för eleverna är några centrala delar oavsett vilken lärare som blir coachad.

– I dagens skola får vi mindre tid över för det goda samtalet kolleger emellan. Därför blir det viktigt att få ta sig den här tiden med coachen om hur jag är som pedagog, säger Anna Berg.

– Peter säger aldrig "du ska göra så här" och jag känner att jag har ändrat mitt arbetssätt och utvecklats som pedagog genom coachningen.

Anna Berg har sett skolans styrdokument som svåra att bryta ner på klassnivå men tycker att hon kommit en bra bit på väg jämfört med tidigare, för att ge eleverna en bild av varför en viss lektion är nödvändig och vad de förväntas uppnå.

Annons
Annons
Annons