Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Annonsörer uppmanas avbryta samarbetet

+
Läs senare
/

När Sverigedemokraterna omskrivs i media reagerar anhängarna blixtsnabbt, framför allt på internet. Senaste trenden är att uppmana mediebolagens annonsörer att sluta annonsera.

– Det är obehagligt när de försöker tysta det fria ordet med ekonomiska medel, säger LT:s chefredaktör.

Efter LT:s uppmärksammade och omdiskuterade ledarsida från lördagens tidning har kommentarerna strömmat in till Länstidningens redaktion i form av mejl, telefonsamtal, brev och internetkommentarer.

Ledarsidan har utan tvekan varit den mest lästa artikeln på länge, företrädelsevis på grund av att den har varit länkad till olika forum och internetsajter däribland invandrarfientliga Avpixlat. I inläggen på en del av dessa sajter uppmanar kommentatorerna varandra att höra av sig till Länstidningens annonsörer för att ifrågasätta varför de samarbetar med tidningen, samt hota med att de ska sluta handla av annonsören.

– Det är uppenbart så att man på det här sättet vill sätta stopp för en fri debatt genom att skrämma upp våra annonsörer, säger Länstidningens chefredaktör Lennart Mattsson om den internetstorm som pågår.

Exakt samma grepp har använts flitigt den senaste tiden särskilt mot kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet efter den senaste tidens rapportering kring turbulensen inom Sverigedemokraterna.

En internetsajt har som enda uppgift att mana till bojkott av de båda kvällstidningarna. Där har annonsörer listas och sajten går igenom hur anhängarna ska gå till väga när de kontaktar olika företag.

– Det är obehagligt när man ser att de försöker tysta det fria ordet med ekonomiska medel. Det är en nyhet för mig, säger LT:s chefredaktör.

Flera av Länstidningens annonsörer har fått kommentarer från uppretade SD-anhängare efter lördagens ledarsida.

– De tycker säkert att det är obehagligt, men jag tror att många av våra annonsörer är kloka och ser att detta kommer från kommentatorer som agerar utifrån internetsajters uppmaningar. Det syns exempelvis när man tittar på mejlen att en del inte vet vad Länstidningen heter, säger Lennart Mattsson.

Annons
Annons
Annons