Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

75 veteranbilar gör upp i Tjälasvängen

+
Läs senare
/
  • ”Om alla körde en Fiat 500 skulle det inte vara några problem här i världen”, säger Bertil Johansson. Bertil var en av många deltagare när veteranbilsrallyt Tjälasvängen genomfördes i lördags.Foto: Henrik Flygare
  • Gunnar Jonsson var snabb och sladdade i det närmaste runt med sin bubbla vid backprovet.
  • Aree och Bertil Johansson har trängt ihop sig i en Fiat 500.
  • Bertola Henriksson-Nordenberg och Börje Reinhammar var klädda som 40-tals motorcyklister med goggles, skinnhuva och damasker. Det gav pris som stilfullaste ekipage. Tyvärr var de också de som fått jäklats mest under dagen, som tur är finns ett pris för det med.

I årets vinterupplaga av veteranbilsrallyt Tjälasvängen var det ovanligt många tävlande, hela 75 ekipage. Tävlingsledningen fick starta både i höger och vänster varv så de kunde skicka iväg två bilar i minuten.

– Det brukar vara cirka 50 som ställer upp på vintertävlingen så det här är ovanligt många, säger Arne Nilsson, som ingår i arrangörsstyrkan.

Starten gick på I5, sedan fortsatte resan genom I5-skogen, vidare till Kläppe, Kyrkås, Bringåsen, Odenskog och målgången är på Frösön, F4-området.

Vid Lungre motorstadion var det ett backprov som gick ut på att föraren skulle backa i cirkel och passa in bilen mellan två stolpar.

Gulli Jonsson klev ur bilen och förevigade backprovet hennes man Gunnar Jonsson genomförde i sin Wolksvagen bubbla.

– Vi bor i Lungre så det här är hemmaplan så det ska nog gå bra, säger Gulli.

Han var snabb och sladdade i det närmaste runt.

– Det är en liten bil så jag det här gick lätt, säger Gunnar Jonsson efteråt.

För säkerhets skull har han med sig ett par träskidor på taket.

– Jag har inte behövt använda dom än, säger Gunnar Jonsson.

Vid Östersundstravet fick förarna lämna bilarna för att istället ratta en rollator i en bana, med förbundna ögon.

– En passagerare får gå bredvid och säga hur föraren ska gå, berättar Arne Nilsson.

Ett annat inslag som ska skilja agnarna från vetet är att gissa hur långt en av dem som åker med i varje bil har mellan långfingrarna om de stäcker händerna åt sidorna.

 

Annons
Annons
Annons