Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

14 000 i uppror mot vägsalt

+
Läs senare
/

Saltet på våra vägar väcker starka känslor. Nu har det startats ett satsuppror på nätet, allt för att få Vägverket att förändra metoderna för halkbekämpning.

Hittills har över 14 000 personer från hela Sverige skrivit på och antalet ökar snabbt hela tiden.
Initiativtagare till saltupproret är Sven-Olof Andersson från Bureå, men det är många jämtar och härjedalingar som skrivit på protesterna.
Läser man saltupprorets hemsida står det att ”nollvisionen fått en helt annan och ny innebörd - noll plogning, noll hyvling och noll säkerhet!”
De skriver även att man som bilist har vi rätt till trafiksäkra och bra vintervägar, utan vägsalt!
På protestlistan som ska lämnas över till Vägverket står det:
”Vi protesterar mot Vägverkets hänsynslöshet mot oss bilister och kräver att man genast upphör med den nuvarande saltningen av Europavägarna och övriga större vägar.
Övergå i stället till snöröjning/halkbekämpning med andra mer skonsamma och miljövänliga metoder.
Låt vägarna vara vintervägar, ploga som vanligt, halkbekämpa med vanlig sand eller på mekanisk väg!”
- Jag är starkt kritisk till Vägverkets påstådda effekter om fördelen med vägsalt, säger ombudsman Magnus Ekeljung på Seko väg och ban. Detta upprop hade jag ingen svårighet att skriva under.
Vad säger då Vägverket?
- Det finns väderlekar när inget annat än salt fungerar. Den halkbekämpning, snöröjning som vi gör är framför allt för framkomligheten, den är till för skolbussen och den tunga trafiken, säger Lennart Helsing, pressansvarig för Vägverket region mitt.
- Saltar vi inte kommer vi att få långtradarstoppen i backarna och inställd kollektivtrafik. Personbilsförare kör oftast saktare eller stannar hemma en stund extra om det är riktigt besvärligt.
Han säger att 80 procent av alla dödsolyckor sker vid bar och torr väg, att sommarmånaderna är de farligaste. På vintern, när det är dåligt väder, är det väldigt få svåra olyckor.
- Generellt är det så, att där det är besvärligt går det sakta och då minskar personskadorna.

Det är alltså inte någon större mening att de kommer med protestlistorna?
- Ska vi få framkomlighet, om barnen ska komma till skolan om tunga transporter ska komma fram, då finns det inget alternativ. Saltning är inget självändamål.
Lennart Helsing säger också att om det blir riktiga vita vintrar igen kommer de inte att behöva salta vägarna.



Annons
Annons
Annons