Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Nu ska turismen i länet bli mer inkluderande – "vi vill att besöksnäringen ska vara en förebild"

+
Läs senare

Jämtland Härjedalen Turism har utvecklat en värdeguide som ska innehålla riktlinjer om hur länets destinationer kan drivas på ett mer inkluderande sätt.

Bilden är ett montage.

Alla ska känna sig välkomna oavsett sexuell läggning, kulturell och religiös bakgrund eller funktionsnedsättning. Alla ska tas emot på lika villkor, det är målsättningen som värdeguiden framtagen av Jämtland Härjedalen Turism ska hjälpa till att uppnå, framgår i ett pressmeddelande från samma förening.

– Vi vill att besöksnäringen ska vara en förebild för övriga branscher på flera olika plan, säger Mats Forslund, vd på Jämtland Härjedalen Turism i pressmeddelandet.

Värdeguiden har tagtis fram av destinationsbolagen i Ragundadalen, Vemdalen, Östersund, Åre och Funäsfjällen. Bland annat QX förlag som jobbar främst med HBTQ frågor har varit med och bidragit med kunskap om hur destinationerna kan arbeta på ett mer inkluderande sätt i förhållande till olika aspekter av mångfald.

Karin Riddar som jobbar med tillgänglighet på Östersunds kommun har också varit delaktig i arbetet med värdeguiden. Wadi El-Achar på bemanningsföretaget Jobblotsen som arbetar med att hitta jobb åt nyanlända har även han deltagit i projektet som expertrådgivare.

Jämtland Härjedalen Turisms Mats Forslund ser att både turisterna och ekonomin kan gynnas av den nya guiden.

– Med idéer, inspiration, tips och råd kring hur värderingar kan omsättas till konkreta handlingar är förhoppningen att värdeguiden ska hjälpa aktörer att våga göra skillnad och hitta områden som kan utvecklas - vilket i slutändan skapar än mer nöjda gäster och därmed ökad lönsamhet, säger Mats Forslund.

Värdeguiden är en del i ett större projekt vid namn Turism 2030 som är till för att stötta alla aktörer som är verksamma inom länets besöksnäring.

Annons
Annons
Annons