Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Bönderna: Milko sopar ekoambition under mattan

+
Läs senare
/
  • Ekobonden Jan Runsten i Glösa anser att Milkos ledning måste ta sitt ansvar och tydligt ställa sig bakom en ökad produktion av ekologiska mjölkprodukter. Foto: Lars-Eje Lyrefelt
  • Jan Runsten tycker att det blivit väldigt tyst kring Milkos ambitioner när det gäller ekofrågor.
  • Foto: Lars-Eje Lyrefelt

Länets ekologiska bönder tycker att Milko övergett sina höga ambitioner när det gäller den ekologiska målsättningen.
- Det känns som om man lagt det i malpåse, säger Jan Runsten som är bonde i Glösa.

För något år sedan hade Milkos ledning ett uttalat mål att 50 procent av produktionen skulle vara ekologisk inom 15 år. Den målsättningen gäller inte längre och länets ekologiska bönder tycker att ekomålen har sopats under mattan.
- Pratet om det ekologiska bara försvann och i den nya koncernstrategin nämns ingenting. Vi skickade ett brev med en fråga till vd Erik Gumabon den 3 oktober men har fortfarande inte fått något svar från honom. Man får känslan att det här inte är så viktigt längre.
Jan Runsten är ordförande i styrelsen för föreningen Ekologiska lantbrukarna i Jämtland Härjedalen. Han anser att en ökad ekoproduktion inom Milko är viktig. För att det ska kunna ske måste ledningen på ett tydligt sätt ta ställning i frågan så att fler mjölkbönder vågar satsa på en ekologisk produktion.
- Det krävs att Milko visar att man verkligen står bakom en ökad ekoproduktion. Vi tycker att det är nonchalant mot det ekologiska lantbruket att man helt enkelt slutat prata om det.
Milkos vd, Erik Gumabon, hade under gårdagen inte möjlighet att svara på böndernas kritik men kommunikationschef Lena Holmestig meddelar att mejeriföretaget fortfarande har en hög målsättning när det gäller att utöka den ekologiska produktionen.
- Vi har fortfarande kvar ett tufft mål och det är att bli det mejeri som är störst på ekologiska produkter.
Men hon säger samtidigt att det måste vara efterfrågan som styr och att Milko inte kan driva på bönder att satsa om konsumenterna inte är villiga att betala. Lena Holmestig säger också att den målsättning som fanns tidigare med en 50-procentig gräns kanske inte var så lämplig.
- Man kan fundera om det var så bra att sätta den där siffran. Där kanske det finns anledning att vara lite självkritisk.
Annons
Annons
Annons