Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Utställning för hållbar utveckling

+
Läs senare
/
  • Resultatet av det ämnesövergripande arbetet med hållbar utveckling redovisades i utställningsform.
  • Höstadieeleverna Susanne Chetnik och Sofia Jonasson deltog i en frågetävling där kunskaperna om Fair trade prövades.
  • Sara Östling, Hanna Carlström och Elin Karlsson har fördjupat sig i världens vattenförsörjning.

Elever på gymnasiet i Sveg har arbetat över programgränserna med hållbar utveckling. Resultatet visades upp i form av en utställning vid skolans cafeteria.

Eleverna på de högskoleförberedande programmen, ekonomi, naturvetenskapligt och samhälle har arbetat med ämnet hållbar utveckling i Sveg, Sverige och Världen. Det ämnesövergripande arbetet redovisades bland annat med en utställning där problem och lösningar kopplade till hållbar utveckling uppmärksammades.

– Det har varit ett intressant arbete. Miljöfrågorna är ett stort problem i världen, förklarar Hanna Carlström som går första året på samhällsprogrammet.

Hennes grupp hade inriktat sig på att gå lite djupare i frågorna kring vattenförsörjningen och de ansåg att det fanns ett värde i att redovisa sina resultat med en utställning.

– Förhoppningsvis kan det ge fler mer kunskap, säger klasskamraten Sara Östling som berättar att hon oftast försöker tänka miljömedvetet.

Utställningen var välbesökt då elever i olika åldrar från skolorna i Sveg kom på besök.

– Vi har också hållit på med de här frågorna och jag tycker att det är intressant, säger Susanne Chetnik som går i åttan.

– Jag är inte så miljömedveten när jag väljer kläder, men när det gäller mat väljer jag gärna ekologiskt och fair trade-märkt, berättar Chetnik.

Trots att barn och ungdomar arbetar med miljöfrågor i skolan från att de är riktigt små så anser de ansvariga gymnasielärarna att området är så stort att det finns mycket mer kunskap att hämta.

– Det blir en liten väckarklocka också, dessutom har de fördjupat sig rejält så jag tror att de har lärt sig mycket nytt, berättar Eva Larsson, ekonomilärare, som inte tror att eleverna ser arbetet som en tjatig upprepning.

– Unga är ofta väldigt intresserade av miljöfrågor och jag tycker att det har visat sig under den tid de arbetat med uppgiften, påpekar samhällskunskapsläraren Karin Kers.

Annons
Annons
Annons