Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

"Småkunder är inte intressanta"

+
Läs senare
/

Göran Mann, kassör för GT-gården, är upprörd. Trots flera insändare med kritik mot att Swedbank inte längre tar emot kontanter över disk, har ingen hört av sig från företaget.

– Det känns inte som att det är folkets bank längre, säger han.

2004 stängde bankens kontor i Vemdalen och under de två senaste åren har Swedbank slutat hantera kontanter över disk i bankkontoren i Sveg och Funäsdalen. För föreningen bakom GT-gården, som bland annat har bio varje vecka, har det lett till ökade kostnader och mer jobb.

– Tidigare kunde vi banka pengar på Ica, men de har ändrat sin hantering och tar inte längre lika stora summor vid varje tillfälle. Vi drar in 2-3000 kronor på en biokväll och kan ha dagskassor på upp mot 50000 kronor vid speciella tillfällen. Då fungerar det inte längre via Ica, säger Göran Mann.

Nu har GT-gården hittat en lösning via ett värdetransportföretag vars närmaste servicebox för kontanter finns i Hede.

– Det kostar 150 kronor per tillfälle, samt bilresan fram och tillbaka. Det blir pengar för en ideell förening, säger Göran Mann.

Men mest upprörd är han egentligen över att ingen från Swedbank hört av sig och erbjudit hjälp att hitta en lösning på kontanthanteringen. Han har haft insändare publicerade i flera tidningar där han beskrivit situationen men ingen har hört av sig. Lösningen fick han i stället via en annan förening i Vemdalen.

– Jag har varit kund hos Swedbank hela mitt liv och ville försöka hitta en lösning med dem. Men vi är väl så små att det inte längre är intressant att hantera våra pengar, säger han.

Mattias Johansson är chef för Swedbanks kontor i Funäsdalen, Sveg och Svenstavik. Han tycker det är beklagligt att Göran Mann och GT-gården saknar information om alternativ till att lämna in dagskassorna över disk på bankkontoren.

– Vårt uppdrag i en sådan här situation är att nå ut med information om vilka alternativen är. Det borde de ha fått helt enkelt, säger han.

Swedbank har slutat med kontanthantering över disk främst av tre skäl. Det första är ökad servicenivå. Många kunder som besökte banken i obokade ärenden upplevde att de fick stå och vänta medan personalen räknade pengar vid kassan. Sedan handlar det om ökad säkerhet och om att kontanthantering är en miljöbelastning, bland annat på grund av transporterna.

– Men vi har inte slutat med kontanthantering. Vi hjälper till och visar hur kunder kan boxa pengar om de kommer in med kontanter som de vill sätta in på sitt konto. Även de som inte har något avtal kan få hjälp med engångspåsar till serviceboxarna, säger Mattias Johansson.

Hur ser du på påståendet att ni inte bryr er om mindre kunder i glesbygden?

– Vi försöker alltid hitta anpassade lösningar och uppmanar och välkomnar att man kommer till oss och vill diskutera. Vår avsikt är inte att skrämma bort kunder utan att ge en service som ska uppfattas som bättre. Vi har effektiva betalningslösningar vi kan erbjuda där kontanter är en del men inte det enda alternativet, säger han.

Annons
Annons
Annons