Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Planet var trasigt och piloterna hade för lite gas

+
Läs senare

Det var ett för lågt varvtal som nästan fick ett av Avies plan att krascha i maj förra året. Bara någon minut efter start fick planet stora problem med båda motorerna.

– Det var en mycket allvarlig händelse, säger Stefan Christensen på Statens haverikommission.

Strax efter start, på cirka 150 meters höjd, fick flygplanet stora problem med båda motorerna. I Haverikommissionens rapport berättar piloten och styrman om stora svårigheter att kontrollera planet som kastades från vänster till höger. Piloten förberedde sig på en nödlandning.

– En händelse där båda motorerna blir påverkade, det ser vi som mycket, mycket allvarligt, säger Stefan Christensen, haveriutredare.

– Alla piloter är tränade för bortfall av en motor och alla plan är byggda för att klara av det. Problem på två motorer är självklart en helt annan situation.

Efter en minut upphörde problemen och piloten kunde landa flygplanet på flygplatsen. De 14 passagerarna hade fast mark under fötterna igen. Ingen kom till skada.

Haverikommissionens rapport visar att planet med största sannolikhet hade för lågt varvtal på motorerna. Det är en känd faktor som kan orsaka just de problem som uppstod med flygplanstypen, Jetstream 3100/3200. I maj 1987 kraschade ett liknade flygplan i New Orleans med flera döda som följd, efter motorproblem orsakade av för låga varvtal.

– Inställning görs med reglage i cockpit. Varvtalsreglaget var inte i rätt position vid starten. Det är inte sannolikt att reglagen skulle vandra bakåt av sig själv.

Så det var pilotens fel?

– Det kan man säga. Men det hänger också ihop med checklistor, dokumentation, träning och erfarenhet på typen. I det här fallet var det styrmans arbetsuppgift att kontrollera att reglagen stod rätt, säger Stefan Christensen.

Statens haverikommission pekar på bristande dokumentation från estniska flygbolaget Avies sida som en starkt bidragande orsak.

– Man använder olika utryck för att benämna de här reglagen. Det är olyckligt och kan leda till att bli begreppsförvirring. Vi tycker inte det är bra att operatören använder olika utryck.

Flygplanet hade inget varningssystem för låga varvtal. Det behövs inte för den typen av plan. Haverikommissionen har skrivit till EU:s flygsäkerhetsmyndighet bett dem titta på möjligheten att införa ett sådant.

Under utredningen har flera tekniska brister på flygplanet upptäckts. Det fanns rost på rörinstallationer och ett av rören var lagat med en gummislang. Det föll isär när Haverikommissionen tittade på det.

– Vi bedömer dock att det inte bidrog till den här incidenten. Men vi har vänt oss både till svenska och estniska luftsäkerhetsmyndigheter med en rad krav som vi hoppas ska ökar säkerheten på bolaget.

Vad det var som gjorde att motorerna började fungera normalt igen kan inte Stefan Christensen helt svara på.

– Piloten vidtog flera åtgärder som kan ha gjort att han kom ur problemläget. Inte utifrån en checklista utan för att han tyckte det var bäst så. Det var en mycket erfaren pilot som också jobbar som instruktör hos Avies. Man kan nog säga att det var den mänskliga faktorn som låg bakom incidenten och den mänskliga faktorn som redde upp det hela.

Annons
Annons
Annons