Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Extrakostnader hotar stolpfabrikens framtid

+
Läs senare
/
  • ”Stolpfabrikens framtid i Kälarne ligger i händerna på politiker och kloka beslutsfattare”, säger företagets vd Leif Berglund.
  • – Vi kanske bara har något år kvar att leva, säger stolpfabrikens vd Leif Berglund.
  • ”Stolpfabrikens framtid i Kälarne ligger i händerna på politiker och kloka beslutsfattare”, säger företagets vd Leif Berglund.
  • ”Om nedläggningsplanerna av växlingen förverkligas är det rena katastrofen”, säger Sven-Åke Draxten.

Ett av länets industriella flaggskepp, stolpfabriken i Kälarne, är i gungning.

Företaget har inte bara drabbats av lågkonjunkturen, nu utreder dessutom järnvägstransportföretaget Green Cargo huruvida man i fortsättningen ska växla vagnar för lastning och lossning på fabrikens industrispår.

– Om vi inte får transportera virket på järnväg och tvingas ersätta järnvägen med lastbilar får vi en extra kostnad på drygt 1,5 miljoner kronor per år, säger företagets vd Leif Berglund.

Med en sådan extra kostnad kan vi inte köpa så mycket råvara som vi gör i dag, något som påverkar produktionsvolymen och som följaktligen begränsar antalet kunder.

– Vi måste i så fall dra ner hela produktionen med 20 procent.

– Det här är mycket allvarligt och kommer att tvinga fram en ordentlig översyn av hela vår verksamhet i Kälarne. Vi diskuterar kring huruvida vi kommer att klara det här. Vi kanske bara har något år kvar att leva.

Att Kälarne ligger där det ligger, att järnvägen går alldeles intill och att det gick att bygga industrispår var en av anledningarna till att fabriken etablerades i Kälarne.

Berglund bävar dessutom för en hotande höjning av dieselskatten/miljöavgifterna som höjer priset på lastbilstransporterna samt för att alternativa material som plast och metall i större utsträckning kommer till användning i stora stolpar.

– Ytterligare kostnadsökningar för oss urgröper den här fabrikens möjligheter att leva vidare.

– Att på grund av ett statligt företags agerande eventuellt tvinga bort våra tunga transporter från järnväg till lastbil är fullständigt obegripligt för mig, säger Berglund.

I dag växlar Kälarnefabriken knappt 750 järnvägsvagnar, motsvarande drygt 500 timmerbilar.

Att växla från järnväg till landsväg skulle enligt Berglund dessutom öka koldioxidutsläppet med runt 200 ton/år.

Hittills har totalt närmare 300 miljoner kronor investerats i stolpfabriken vars skräddarsydda industrispår ägs av Bräcke kommun som hyr ut det till fabriken.

– Vi är i händerna på politiker och kloka beslutsfattare, säger Berglund.

– Vi sitter med kniven mot strupen, driver en viktig träindustri och står inför ett rejält glesbygdsproblem.

Bräckes kommunalråd Sven-Åke Draxten, (S), studsar inför uppgifterna:

– Att Green Cargo har funderingar på inskränkningar mot västjämtland har jag hört, men ingenting om att något skulle vara aktuellt i vår kommun.

– Och i synnerhet inte om det drabbar stolpfabriken i Kälarne.

– Om någonting sånt här förverkligas kring stolpfabriken är det ju rena katastrofen för både företaget och kommunen.

– Det här är går inte att acceptera.

Annons
Annons
Annons