Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

"Det är ett komplicerat regelverk"

+
Läs senare

På Unionens a-kassa jobbar de kontinuerligt med att bli bättre på att nå ut till sina medlemmar.

– Hur vi ska informera är något vi jobbar med ständigt, säger Jeanette Mandl, försäkringsansvarig.

Ingrid Johansson är besviken över att förlora pengar på att jobba men det största stressmomentet har varit att försöka få information från a-kassan och att förstå vad informationen innebär.

– Jag förstår de som tycker att det är svårt, det är en utmaning och samtidigt en avvägning hur vi ska informera ett komplicerat regelverk på ett enkelt och vardagligt språk, säger Jeanette Mandl.

Unionens a-kassa har inga personliga kontakter utom när medlemmarna själv ringer och tar kontakt. En viss information skickas per brev som till exempel hur man ska fylla i sitt a-kassekort.

– Men vi följer vad som händer under arbetslöshetsperioden, var sjätte månad gör vi kontrollpunkter då vi bland annat begär in arbetsgivarintyg om medlemmen har anmält att hon har jobbat, säger Jeanette Mandl.

*Ingrid har fått olika svar av era handläggare, är reglerna lika komplicerade för dem också?

– När våra medlemmar ringer så har de ofta en konkret fråga men det här ärendet innehåller många och komplexa frågeställningar som återfinns på olika ställen i regelverket och då kan det vara svårt att få ett helhetsgrepp utan att gå igenom hela ärendet, säger Jeanette Mandl.

*Kan man förlora pengar på att jobba?

– Det finns en möjlighet att man kan förlora på att jobba i vissa fall, en del kan hamna på marginalen i till exempel en omräkningstabell, säger Jeanette Mandl.

Annons
Annons
Annons