Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Här var niorna bäst – och här var de sämst

+
Läs senare
/
  • (Klicka för större bild)

Berg slog resten av länet på fingrarna med sina resultat från vårens nationella prov. Deras dåvarande elever i årskurs nio fick överlägset bäst resultat.

För Bräcke svider de svarta bokstäverna, var tredje elev klarade inte matten.

Skolchef Catarina Julin Nygren tror först inte att siffrorna stämmer.

– Är det verkligen sant?

Vid det samtalet har hon ännu själv inte hunnit ta del av statistiken Skolverket nyligen släppt angående de nationella ämnesproven som årskurs 9 gjorde tidigare i år.

– Det kan bli ganska konstigt i statistiken från nationella proven. Statistik slår väldigt hårt, vi har ju bara 100 elever.

När vi når henne senare tycker Catarina Julin Nygren att man ska ta resultaten med en nypa salt. Hon säger att Bräcke, bara för några veckor sedan, omskrevs som en bra skolkommun.

Hon påpekar att de flesta eleverna ändå klarar betygsmålen, men att den bredd på kunskap som krävs inför generella prov kan vara besvärande.

– Matten är ... knepig.

Två år på raken har Bräcke sökt extra pengar för att bättra på matten, det har blivit ett nej båda gångerna.

– Vi har haft fokus på matte, men det har inte hjälpt, säger hon.

Extra pengar till högstadieelever är inte svaret enligt henne. Det som behövs är strukturförändringar och att fånga elevernas behov tidigt i skolgången.

– Vi måste ta det på allvar och det gör vi.

I Bergs kommun är det däremot glada miner. Barn- och utbildningschef Karin Flodin är stolt över de siffror som visar ett överlägset försprång för Berg i skolresultat.

– Det är ett kvitto på ett väldigt långsiktigt arbete. Det grundläggande är att vi har välutbildad och behörig personal. Vi har en lärartäthet som inte är så dålig.

De har koncentrerat sig på att förstärka kunskapen inom kärnämnen, vilket enligt Karin Flodin delvis har gått ut över andra ämnen. Hon uppskattar att det ska jämna ut sig i långa loppet och att man måste börja med att bättra grunderna.

Det satsas också på skolan.

– Det får kosta mycket här, men vi ska inte göra något som är onödigt. Vi har haft externa föreläsare och lärare har varit på kurser och föreläsningar, säger Karin Flodin.

Satsningar på elever med speciella behov och diagnos från årskurs ett är verktyg hon tror påverkar. Men det finns också en styrka i att bara ha 93 elever.

– Vi har en greppbar kommun och det går relativt lätt att styra om.

Trots att Berg ska ingå i en rapport om framgångsrika skolkommuner vilar de inte på lagrarna.

– Man ska alltid vara kritisk, det finns massor att fortsätta jobba med. Jag är alltid rädd, man får inte sätta sig ner och tro att allt är bra.

Annons
Annons
Annons