Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Thomée rustas inför sommaren

+
Läs senare
/
  • Det vinterrustas för fullt och här nere i maskinrummet kan man bland annat se bottenkranarna som måste tätas med fårtalg.
  • Hylsan till propelleraxeln är det stora problemet. Om besiktningen visar att den är sliten, måste en ny köpas för närmare 200 000 kronor.

Den gamla damen är ärrad och i stort behov av omvårdnad. Nu vintras hon in i Arvesund.

Ångaren Thomée fick inte känna på Storsjöns vågor i somras. Struliga arrendeavtal och missuppfattningar om vem som skulle sköta upprustningen inför sommaren gjorde att fartyget helt plötsligt fick körförbud. Det var den 13 juni.

Den 4 oktober kom färjan Hymer till undsättning och bärgade Thomée till Arvesund där den nu pysslas om inför vintern och rustas av inför besiktningen nu på tisdag då en fartygsinspektör från Göteborg kommer och går igenom fartygets skavanker.

Det är maskinisten Stefan Jönsson och kollegan Fritz Dahlström från Östersunds kommun som ser till att den 138-åriga damen får den omvårdnad som behövs.

Och det är en hel del. Thomée är tämligen eftersatt och när LT hälsar på i Arvesund står Stefan Jönsson med en besiktningslista på exakt 40 punkter. Ett utdrag:

Bottenbesiktning

Bottenbesiktning

Skrov utvändigt (okulärt)

Skrov utvändigt (okulärt)

Bottenventiler

Bottenventiler

Hjärtstock spel (styranordningen)

Hjärtstock spel (styranordningen)

Propelleraxeln (hylsan).

Propelleraxeln (hylsan).

Den sistnämnda är Thomées största bekymmer just nu.

– Där har vi haft problem länge, säger Stefan Jönsson och lyfter upp en stor mässingshylsa som ska omsluta själva rotoraxeln.

– Den börjar bli sliten och om vi måste byta den här kommer det att kosta mycket pengar och många arbetstimmar.

På tisdag kommer domen när besiktningsmannen kommer och kikar på hylsan. Om han ger tummen upp slipper skattebetalarna lägga ut ungefär 180 000 kronor för en ny hylsa.

– Det här skulle ha gjorts ifjol egentligen, säger Stefan Jönsson.

Längst ner i maskinrummet finns det fem så kallade bottenkikar eller hål som går rakt igenom skrovet som måste tätas innan fartyget sjösätts för vintern.

Örjan Bergqvist, maskinisten på ångaren Östersund som bara ligger en kort roddtur längre bort i Arvesund, kommer förbi och kollar läget. Stefan Jönsson säger att de brukar hjälpas åt med fartygen.

– Det är snarare han som hjälper oss, säger Stefan Jönsson och skrattar.

– Senast Thomée var i Arvesund var 1992. Då renoverade vi köket och ångpannan. Och hon fick en ny dieseltank, minns Örjan Bergqvist.

Vad som händer med Thomée i sommar står skrivet i stjärnorna. Klart är att den kommer att rustas för att vara fullt körbar till sommaren och förhoppningsvis finns det någon intressent som då kommer att vilja arrendera båten.

Annons
Annons
Annons