Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I briljanta "Little Big Planet" är du spelutvecklare

/
  • Med

Little Big Planet
Media Molecule/Nordisk Film Interactive)
Ålder: 7+
Format: Ps3

Annons
Betyg: 5 När Media Molecule presenterade "Little Big Planet" för några år sedan gick företaget från liten alternativutvecklare till att bli Sony och Playstation 3-formatets största guldkalv. Efter att, äntligen, ha spenderat 15 timmar med spelet är det inte svårt att förstå varför.
"Little Big Planet" är nämligen inte först och främst världens bästa tvådimensionella plattformsspel.
Det är en väldigt välgjord hoppa och skutta-titel med grafik att dö för och en fysikmotor som gör att ingen spelomgång är den andra lik. Du spelar som "Sackboy", en liten gullig trasdocka, som i likhet med andra plattformshjältar ska hoppa, samla poäng och utföra diverse uppgifter på tid. Vissa uppdrag kräver att du samarbetar med kompisar, antingen online eller på delad skärm.
Kontrollen är föredömligt enkel att greppa, trots en massa finesser som gör att du kan styra din karaktär som en marionett som viftar med armarna och grimaserar. Kontrollen är kanske inte riktigt lika tajt som i Nintendos Mario-spel, men definitivt i toppklass.
Men allt det där är egentligen sekundärt. Det är inte spelet i sig som är storheten med "Little Big Planet" - det är möjligheten att skapa egna spel med de ytterst potenta designverktygen.
Spelet låter dig nämligen skapa egna banor, föremål, fiender och olika tävlingstyper och det hela görs lekande lätt med en nivåeditor som den mest teknikfientlige skulle kunna lära sig.
Med hjälp av en pop up-meny klistrar du in föremål på dina nivåer, antingen färdiga som du låser upp genom att spela storyläget eller egna som du ritar själv med hjälp av en uppsjö olika former och olika material.
Du färglägger, dekorerar, väljer bakgrunder och ställer in ljus. Allt går att finjustera och slipa ner till molekylnivå, från stunsen i en gummiband-lian till snabbheten och den artificiella intelligensen hos dina egendesignade fiender.
Och i grunden finns den gudabenådade spelfysiken som gör att en spelomgång aldrig är den andra lik, förutsatt att du inte lyckas spela med exakt samma timing varje gång.
Men ett egendesignat spel är ju ingenting utan spelare, eller hur?
Inga problem. När du har skapat ditt mästerverk är det bara att publicera det online så att världens alla "Little big planet"-fans kan njuta av din skapelse. Och publiceringen är lika lätt som allt annat i spelet. Skriv en kort beskrivning om banan, signera och tryck på publicera. Klart!
En trevlig finess är också att du kan bjuda dina spelare på dina egenhändigt ihopsnickrade föremål och figurer. Sätt bara ut dem i poängbubblor på banan så kan spelaren vinna dem och använda dem i sina egna spel. På så sätt kommer antalet upplåsningsbara föremål att växa lavinartat och möjligheterna är i stort sett obegränsade.
Att summera "Little Big Planets" oändliga möjligheter i en så här pass kort recension är i princip omöjligt. De enda begränsningarna som finns är din egen fantasi och möjligtvis att du tvingas spela om storylägets nivåer flera gånger för att låsa upp alla föremål.
Media Molecule har gett dig verktygen, nu är det upp till dig att använda dem. En sak är säker: "Little Big Planet" är en revolution som har satts i rullning. Den lär inte sluta förrän varenda person med det minsta spelintresse designar sina egna spel med ett nöjt leende på läpparna.
Annons
Annons