Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Historisk resa med Härjedalspipan

/

”Kallast i Sverige har i natt varit Lillhärdal i Härjedalen ...” är en nyhet vi ofta får höra i radions väderleksrapporter denna tid på året.

Trots att temperaturen just nu svävar runt - 30°C har det inte hindrat Härjedalens Kulturcentrum i Lillhärdal att dra igång det nya årets verksamhet med en fyra dagars hyllningsfestival till landskapets eget musikinstrument, härjedalspipan.

Här finns en utställning till Lillhärdals egen fiol och spelopipsbyggare, Oskar Olofsson, föreläsningar och workshops med härjedalspipan som huvudtema.

Den första kvällen avslutades med en konsert av riksspelmännen Mats Berglund och Jeanette Eriksson som framförde låtar på fiol och härjedalspipa från Värmland, Skåne och naturligtvis Härjedalen, allt med intressanta kommentarer och bakgrundsbeskrivningar av Mats Berglund.

Spelet framfördes med sedevanlig spelmansglädje och frenesi ackompanjerat med stadigt fotstamp från den nästan fullsatta salongen. Parets spelskicklighet lockade till många utsmyckningar och drillar på instrumenten. Det skapar ofta hänförelse bland åhörare och vid danstillställningar.

Jag blev själv speciellt tilltalad av en låt, presenterad av Jeanette, i glad durtonart från Skåne av spelmannen John Krister Blomgren. Däremot passar kanske denna glädje att utsmycka musiken med drillande trioler inte helt Härjedalens låttraditioner.

Ett bistert liv under hårda förhållanden som inte tillät oväsentliga utsmyckningar och frivoliteter återspeglas kanske ofta omedvetet i Härjedalens folkmusiktraditioner där man endast i undantag dekorerar spelet med sådana inslag.

Fredagskvällen avslutades med en kort konsert och föredrag av Andreas Kröper om barockflöjtens utveckling från blockflöjt fram till dagens tvärflöjter och hur dessa instrument kom att påverka folkmusikens spelopipor som härjedalspipan.

Barockflöjten kom under andra hälften av 1600-talet att bli aristokratins favoritinstrument som spelades av kungar och societet över hela Europa. Allt demonstrerades med musik av kompositörer som Telemann, Bach och Lully vilka var initiativtagare till att detaljerat och sofistikerat skriva ner ideer hämtade ur folkmusiken.

Fingersättning och den separata speltekniken mellan de olika instrumenten kom publiken att i tystnad inse att en enkel spelopipa kan i en kunnig musikers händer skapa ytterligt komplexa klanger och ljudvariationer.

Vi tackar för en givande kväll under ledning av en stor auktoritet inom området.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons