Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Härjedalspipan hyllas med konserter och workshops i Lillhärdal

/

Dess toner svävar mellan dur och moll. Länge förde Härjedalspipan en tynande tillvaro. På 80-talet återupptäcktes flöjten och nästa helg får den en egen festival i Lillhärdal.

Annons

Det var förra vintern som Andreas Hoffmann och Flavia Devonas blev inbjudna till några äldre bybor i Lillhärdal som visade dem olika Härjedalspipor som Oskar Olofsson gjort. Andreas Hoffmann är flöjtist och såg direkt många paralleller med barockflöjter. Då hade de just flyttat från Tjeckien till Lillhärdal för att starta Härjedalens kulturcentrum. Nu, ett drygt år senare, arrangerar de folkmusikfestivalen Härjedalspipan revisited (ung. Härjedalspipan på återbesök) i samarbete med Svenskt visarkiv.

Strax efter det första mötet med Härjedalspiporna begav sig Andreas Hoffmann till Ås för att besöka Gunnar Stenmark som tillverkar Härjedalspipor.

– Det finns en skala som man kallar för blåtonsskala, det är vissa toner som svävar mellan dur och moll, sa Gunnar Stenmark om flöjten när LT intervjuade honom i höstas.

De två spelade tillsammans och Andreas beställde en flöjt.

– Flöjten har samma fingersättning som alla tidiga barockflöjter så Andreas blev snabbt bekant med instrumentet, berättar Flavia Devonas via chat från Tjeckien där paret just nu befinner sig.

Flöjten är förknippad med fäbodkulturen. Den var vanlig i Härjedalen under 1800-talet och tidigare. Den skiljer sig från en blockflöjt genom att den har en cylindrisk borrning i stället för en konisk och är stämd på ett annat sätt. Den liknar herdeflöjtar från många andra kulturer och landskap.

– De kan se olika ut men i grunden är de lika. Men när det kommer till musik uttrycker Härjedalspipan själen i det härjedalska landskapet, oslipat och bångstyrigt, med en anstrykning av en längtan till någonting, säger Flavia Devonas.

– Andreas gillar mest de sorgsna melodierna eftersom Härjedalspipan, liksom klarinetten och några få andra instrument, kan gråta.

Härjedalen har alltså sitt eget landskapsinstrument men enligt Flavia Devonas är det sällan man hör den spelas i Härjedalen. Med festivalen vill de ändra på det och ge möjligheten att lära sig grunderna om instrumentet i workshopform.

– Andreas drömmer om att undervisa barn i Härjedalen i det här instrumentet så att de kan höra sina rötter.

I festivalen ingår workshops i att spela Härjedalspipa med Gunnar Stenmark och Dan Lundberg och workshops i fingerteknik och andningsteknik med Andreas Hoffmann. Där finns också en utställning om Oskar Olofsson som på 1980-talet började tillverka Härjedalspipan efter gamla flöjter som samlats in.

– Han förtjänar att bli mer känd, säger Flavia Devonas.

I mitten av 90-talet tog Gunnar Stenmark över hans hantverk.

Under festivalen ges flera konserter. Torsdag kväll spelar skånskan Jeanette Eriksson och värmlänningen Mats Berglund folkmusik från Härjedalen med fokus på dansmusik. Fredag kväll ger Andreas Hoffmann en konsert på Härjedalspipa och barocktvärflöjt och lördag kväll ger Louise Kritschewsky från Strömsund konserten "Liv och musik på fäbod".

Annons
Annons
Annons