Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Hallå där

+
Läs senare
/

... Per Mårtensson, musiker och ton-
sättare, vars verk "Frantz Fanons etthundra drömmar" uruppförs av Östersunds
Orkesterförening på söndag.

Berätta hur "Frantz Fanons etthundra drömmar" kom till!
- Från början fick jag beställningen från Länsmusiken i Jämtland, som ville ha ett verk till PB-orkestern. Men PB-orkestern lades ner och då gick det till Orkesterföreningen i stället.
- Verket är en dryg halvtimme långt och texten är skriven av poeten Lars Mikael Raattamaa. Ursprungstexten är över 100 sidor lång - ännu opublicerad - och vi valde gemensamt ut de avsnitt ur textmassan som finns med i stycket.
Du är själv med och spelar på datorn vid urupp-förandet?
- Ja, och dessutom medverkar Lars Mikael Raattamaa som recitatör och Jeanette Lindström som sångerska.
Vem var Frantz Fanon som verket handlar om?
- Han var en fransk psykoanalytiker och författare, född på Martinique. På 1950- och 60-talen skrev han några mycket uppmärksammade böcker där han kritiserade kolonialismen, bland annat "Jordens fördömda" och "Svart hud - vita masker".
- Lars Mikael Raattamaa är inte bara poet utan också arkitekt, och han har tagit Fanons teorier till utgångspunkt för sin text som kretsar kring frågan "vad är ett hem?". Det handlar bland annat om centrum kontra periferi och ideologin som formuleras i detta begreppspar. Var och hur vi bor markerar ju status på olika plan i vårt samhälle.
Då känns det passande att uruppföra verket i den perifera staden Östersund, eller?
- Ja, absolut. Det finns mycket både i Fanons och Rattamas texter som är applicerbart på Jämtlands situation.
Och musiken som du skrivit, hur låter den?
- Den är svår att beskriva, för den är så kameleontisk. Stycket innehåller mycket allvar och en del humor och har spår av både 1800-talets svulstiga romantik och techno.
- Den eventuella humor som uppstår beror på att musik och text löper i parallella skikt, oftast oberoende av varandra. Musiken gestaltar därför inte orden på det sätt som man kanske vanligen tänker sig förhållandet mellan text och musik utan det uppstår ett spänningsfält dem emellan. Hoppas jag...
Vad har datorn för funktion i verket?
- Den är ett komplement till de andra instrumenten, men det är också den som står för distorsionen. Den är en röst som skaver genom verket. Påtagligt men inte obehagligt, är det tänkt.
Det här måste vara svår och ovan musik för Orkesterföreningen?
- Ja, men jag är full-komligt lugn. Jag har ju själv spelat i Orkester-föreningen i nästan tio år och känner ungefär hälften av musikerna.
Hur mycket har ni repeterat tillsammans?
- Inte alls förrän nu. Vi träffas första gången i dag fredag på eftermiddagen. Sen blir det en helg av hårt arbete fram till konserten på söndag.
Och så bjuder ni in publiken till ett "pre concert talk" en timme före konserten?
- Ja, jag vill gärna berätta och förklara mitt verk. Det är faktiskt varken svårt eller märkvärdigt och jag hoppas verkligen att så många som möjligt i min hemstad tar chansen att komma och lyssna.
Annons
Annons
Annons