Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gömda historier och befriande glöd

/

Annons

Ahlberghallen

På Ahlbergshallen ställer Härkestipendiaten Kristina Bength ut. Det finns ett dokumentärt uttryck där Bength målar av fotografier som förlaga för att sedan använda ett idéspråk som håller ihop bilderna. Utställningen är tankeväckande, Kristina Bength arbetar om minnen till nya verk. Om det dokumentära uttrycket är realism eller fiktion är öppet. Konstnärer som arbetar med liknande stämning som man kan dra paralleller till är bland annat Karin Broos, Ola Billgren och Gunnel Whålstrand. Bength gräver i olika gömda historier som hon sedan återkopplar till sin konst.

Alla tre rummen är utnyttjade, det största avskärmat genom stora akvarellpapper som hänger och släpar i golvet, de är hennes nyaste verk. I de annars folktomma akvarellerna har perspektivet ändrats och man kan skymta en kropp under lakanen. Tyget har arbetats hantverksmässigt. Vissa av akvarellerna har en metallisk finish. Strecken är knivbladsvassa. Det är ett nytt uttryck och det mjuka i bilderna är borta. Formaten skiftar i hela utställningen vilket skapar balans och ger energi att följa rummet. Jag är förtjust i de små akvarellerna där stolarna är detaljerat utformade med spännande fläckar som gör ytorna mera levande. Detsamma gäller det tomma rummet med kakelugn där golvytan fått en viktig roll i bildkompositionen och skapar spänning.

Galleri Remi

Åsa Hällgren Lif visar sina målningar på Galleri Remi. Målningarna, med sina olika uttryck i form, material och färger bildar en helhet och förmedlar energi av experimentell lust. Det börjar som ett slumpartat Rorschachtest men utvecklas och bearbetas senare till detaljerade former i utvalda delar. På en av målningarna är det impulsfläckar som ser ut att kunna vara levrat blod. Det genomarbetade blir en fin balans och skapar en närvaro av koncentrerat måleri. Det noggranna kontra det spontana ger ett nyfiket och fräscht uttryck. Åsa Hällgren Lif berättar att det måleriska tempot får bestämma. Färgen pulserar på ytan oavsett om underlaget är plexi, aluminium eller duk. Hon berättar att hon aldrig arbetar med centralperspektiv. Hon har ett intresse av olika penslar och experimenterar med allt i från intorkade penslar som skapar fåror i bilderna till särskilt smala penslar med fyra strån. I Åsa Hällgren Lifs målningar finns en experimenterande glöd som är befriande.

Annons
Annons
Annons