Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Ett omtumlande mångfacetterat mästerverk

+
Läs senare
/
  • Den banbrytande psykologiska spelthrillern ”Heavy Rain” ställer spelaren inför en rad moraliska dilemman och vägval. Skulle du kunna mörda för att rädda den du älskar, eller vågar du ta gift för att avslöja mördarens tillhåll?

Skulle du offra ett finger, mörda eller ta ditt eget liv för att rädda någon du älskar?

I innovativa spelthrillern ”Heavy Rain” ställs du inför en rad svåra beslut.

Hur den skakande historien utvecklar sig är helt beroende av vilka vägval du gör.

Betyg: 5 Quantic Dream är en udda fågel i spelbranschen. Där de flesta företag verkar tävla i att kopiera varandra och pumpa ut det ena actionspelet efter det andra går den franska spelstudion sina egna vägar.

Vi har redan sett prov på företagets annorlunda infallsvinklar i David Bowie-samarbetet ”Omikron: The Nomad Soul” och det sorgligt förbisedda mästerverket ”Fahrenheit”.

Det sistnämnda spelet kan nu ses som prototypen när regissören David Cage fulländar den interaktiva thrillern i ”Heavy Rain”.

I likhet med ”Fahrenheit” finns en stark vilja att berätta en historia som griper tag om spelaren, på samma sätt som en biothriller. Skillnaden, gentemot en film, är att du här har chansen att påverka storyn genom vägval och handlingar.

I ”Heavy Rain” får vi möta fyra karaktärer som på ett eller annat sätt dras in i en mordgåta kring en seriemördare som kidnappar och dränker tioåriga pojkar i regnvatten. De enda spår gärningsmannen lämnar efter sig är en origamfigur (japansk papperskonst) och en orkidé på offrens bröst.

I centrum av storyn finns arkitekten Ethan Mars, som tvingas in i en makaber ”Följa John”-lek när mördaren kidnappar sonen Saun. Samtidigt försöker privatdetektiven Scott Shelby, F.B.I.-agenten Norman Jayden och journalisten Madison Paige, på varsitt håll, leta pusselbitar som kan leda fram till den gäckande mördaren. De fyra karaktärerna har dessutom sina svagheter, som sätter dem på svåra prov under spelets gång.

Kontrollerna skiljer sig avsevärt från branschstandarden. Oftast handlar det om variationer på omstridda ”Quick time events”, där spelaren matar in de knappkombinationer som visas på skärmen, men Quantic Dreams utvecklar konceptet och använder sig ofta av Ps3-kontrollernas rörelsekänsliga sensorer.

Och till skillnad från andra spel som använder systemet så känns det som en helt naturlig del av förloppet. Att ”Heavy Rain” saknar ett traditionellt användargränssnitt känns som ett genidrag som förhöjer känslan av att spela en film.

Att kontrollerna kan plockas upp och spelas av vem som helst är definitivt en styrka, men det som gör ”Heavy Rain” unikt är Quantic Dreams sätt att berätta historien.

Det finns mängder av vägval, som öppnar eller stänger delar av berättelsen. Det finns också olika sätt att tackla problem på. Du kan vara diplomatisk, psykologisk eller plöja fram som en ångvält. Alla vägar leder fram till finalen, men den kan se oerhört olika ut, beroende på hur du sköter dina kort.

Dina handlingar kan leda till att någon eller några av karaktärerna dör, men det betyder inte att det är ”Game over”. I stället kan de bidra till att mördaren slipper undan eller skördar ännu ett offer.

Ditt samvete och dina nerver ställs ständigt på prov. Hugger du av dig ditt finger för att rädda din son? Hjälper du den cyniske fastighetsmogulen som dödat din flickvän när han får en hjärtattack? Eller vågar du ta gift för att få den sista ledtråden till mördarens tillhåll?

För att ytterligare ge en trovärdig illusion och dra in spelaren i ”Heavy Rains” noir-värld har Quantic Dreams använt sig av riktiga aktörer och motion capture teknik.

Varenda scen är inspelad av skådespelare, vars rörelser, röster och mimik sedan överförts till de digitala modellerna. Resultatet är förbluffande effektfullt och skapar de mest trovärdiga karaktärer jag sett i ett tv-spel. Det händer flera gånger att jag tvingas nypa mig själv i armen för att tro att det som händer på skärmen är sant.

Efter att ha testat spel professionellt i snart åtta år är jag ganska svårimponerad, men att få uppleva ”Heavy Rain” känns som att få vara med om nästa steg i tv- och dataspelens utveckling. David Cage och kompani har skapat en omtumlande psykologisk thriller, som inte liknar något du tidigare sett i spelväg.

När jag, efter dryga tio timmars spelande når sista versen av ”Heavy Rain” är det en bitter final. Två av huvudpersonerna dör, origamimördaren slipper undan, men jag lyckas i alla fall rädda den kidnappade pojken. Jag grubblar en stund på hur det kunde gå så fel. Sen börjar jag om, i hopp om ett lyckligare slut.

Annons
Annons
Annons