Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ericsson först i Ocean race-starten

Annons
Ericsson 3 blev inte av med drivankaret. Poängbestraffningen kvarstår.

Den nordiska besättningen kom i väg som fyra när Ocean race-armadan lämnade Alicante.

Systerbåten Ericsson 4 kom i väg bäst av alla.
Det var en spektakulär syn när de åtta båtarna gav sig i väg ut på den 37 000 sjömil långa jorden-runt-seglingen. Första etappen till Kapstaden är 6 500 sjömil och tar drygt tre veckor.

Starten gick i hårt väder, med nordostliga vindar i kulingstyrka på uppemot 15 m/sek och hög sjö. Åskådarbåtar kallades in till Alicantes hamn på grund av förhållandena.

Tävlingsbåtarna hade revade storsegel och i undanvindarna valde de olika typer av spinnakrar i den hårda vinden.

Två av förhandsfavoriterna, Ericsson 4 med brasilianaren Torben Grael som skeppare, och Puma med amerikanen Ken Read som skeppare, följdes åt efter startskottet runt de båda märkena utanför Alicante och den spanska solkusten, innan de försvann ut på sin väg mot Gibraltar.

Ericsson 4 var snabbast ut på Medelhavet, följd av Puma, spanska Telefonica Blue, som vann hamntävlingen förra lördagen och tagit en tidig ledning i tävlingen, och med Ericsson 3 som fyra. Anders Lewander och hans nordiska besättning låg ett tag trea, men gjorde två gippar ner mot sista märket och tappade en placering.

Mindre än ett dygn före starten av första etappen fick man på Ericsson 3 reda på att bestraffningen kvarstår på grund av en 626 gram för lätt köl och att tävlingsjuryn inte kommer att ta upp fallet igen. Båten, med nordisk besättning, kommer att få fyra poängs avdrag innan man hinner byta köl. Ett kännbart straff med tanke på att maxpoäng efter en etapp är åtta poäng och vid hamntävlingar och vissa passeringspunkter fyra poäng.

-Juryn kom fram till att de inte gjort något fel i juryarbetet och att man därför inte tänkte ta upp fallet igen, säger Ericssons projektchef Richard Brisius till TT.

-Det jag hade önskat var att vi hade fått en riktig förhandling och inte kommunicerat via e-mail. Det här påverkar teamet, men vi har ett starkt team.

Första dygnet kan vara avgörande för hela första etappen. Först förbi Gibraltar innebär tidigast fördel av vindarna på Atlanten.
Annons
Annons