Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Detaljerna spelar stor roll i Alverlands filmhistoria

+
Läs senare
/
  • George Clooney på plats i Jämtland ger definitivt en annan bild av länet än den vi vant oss vid. Den bilden har Fredrik Alverland lyckats fånga.

(Förlag 404)

En flashback tillbaka till flickrummet. "Varför sparade jag inte den där?" tänker jag när jag ser filmaffischen till Staffan Hildebrands "Ingen kan älska som vi". Desto viktigare då att Fredrik Alverland har gjort det åt mig. Och dessutom undersökt hur det står till med den gamla epatraktorn som tydligen hamnat i Jönköping. Hans djupdykning i länets filmhistoria är imponerande grundlig och härligt lustfylld. Det där lilla extra spelar en viktig roll och som läsare får man inte sällan ge ifrån sig ett högt "Åh fan". Inte visste jag till exempel att den svenska synden föddes i Strömsund i samma sekund som Lena Nyman och Sonja Lindgren plaskade runt nakna i det iskalla myrvattnet under inspelningen av Vilgot Sjömans "Jag är nyfiken – en film i blått" (1968)

Det gedigna material som ligger till grund för "Viddernas landskap på vita duken" måste till en början ha varit nästintill oöverstigligt, men Alverland lyckas sortera och lägga ett kronologiskt jättepussel som börjar 1909 med filminspelningen av "Sjörövaren" i Östersund och går vidare via "Dunderklumpen" i Ströms Vattudal 1974, "Blood tracks" i Messlingen 1986, "Den goda viljan" i Härjedalen 1992 och "The american" i bland annat Singsjön 2010. Till sist når expeditionen årets inspelning av "Tourist" i Åre.

Porträtten av bland andra John Elfström, Allan Edwall, Kerstin Ekman, Ann-Margret, Rolf Lassgård och Viveka Seldahl är omsorgsfullt tecknade. Även den tilldragande formgivningen, där Alverland fått hjälp av Tomas Backlund, har en tydlig linje som hela tiden driver innehållet framåt. Den enda invändningen jag har egentligen är mot titeln, som jag tror skulle vinna på att vara lite mer pang på utan att för den skull förlora sin poetiska karaktär. "Viddernas landskap" blir lite svävande. Men det är ju en smaksak.

Hur som helst. Ur kulturhistorien träder så en bild av framtiden fram. Hur blir det med filmatiseringen av Kerstin Ekmans "Händelser vid vatten" i Valsjöbyn? Och inte minst, hur ska länet vidareutveckla filmindustrin? Det blir glasklart att boken innerhåller ett alltjämt pågående samtal, som inte bara rör filmintresserade utan är en viktig del av en hel regions ekonomi och arbetstillfällen.

Snyggt!

Annons
Annons
Annons