Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

De många små rollernas stora betydelse

+
Läs senare
/

Studentplakaten med gulliga barnbilder vänds ett efter ett i protester: "Kärleken övervinner allt", "HOMO sapiens". Östersund 2013 blir till New York tidigt 90-tal. Den underliggande konflikten står mellan att leva sitt liv fullt ut: fylla nuet med kärlek och följa sina konstnärsdrömmar vs dra in pengar för att betala hyran och svika sina ideal. Berörande ledmotivet "525 600 minuter" berättar om tidsrymden: ett år.

Vi rör oss i ett kompisgäng, en modern familj, där Johan Erikssons filmare Mark blir en slags berättare. Han delar lägenhet med Fredrik Nilssons hiv-smittade musiker Roger. I huset finns också Rebecka Wikströms Mimi. Felix Lindströms Benny representerar det onda och overkliga, han har svikit idealen och gift sig rikt. Nu vill han öppna en "cyberstudio" i den utkylda lägenheten han också är ägare till. Då kan han tänka sig att efterskänka hyran: titeln Rent illustrerar problematiken. Här finns också performanceartisten Maureen (Emma Sundell) och hennes flickvän Joanne (Elvina Estejs), Sam Frisks Collins och dennes kärlek drag queenen Angel, ömsint spelad av Joel Edvinger.

Tekniken blir en tydlig tidsmarkör – här finns "ny teknik" som redan är lite gammal. Konflikten verkligheten vs "cyberspace" finns idag med men ser annorlunda ut. Extra svindlande blir det om man tänker på att de som står på scen inte var födda när "Rent" utspelar sig. Frågorna är dock eviga: "Rent" bygger på Puccinis La Bohème som utspelar sig i 1830-talets Paris.

Scenografin är avskalad, två enkelt inklädda byggställningar ger höjdskillnader och i fonden blandas foton av Östersunds gator och torg med skyskrapor som andas nutidens mobila fotofilter.

Jag såg eftermiddagens genrep av treornas slutproduktion som hade premiär i går kväll. Allt satt inte perfekt, men det var heller inte premiär. Många av eleverna imponerar stort, som Rebecka Wikström som gör Mimi och Emma Jacobsson-Sundell som gör Maureen, båda har starka röster och fin scennärvaro liksom Sam Frisk i rollen som Collins. Jag skulle kunna nämna många fler men stannar där eftersom scenen rymmer runt 80 elever. Och det är faktiskt det som imponerar mest på mig: de många organiska masscenerna som ger känslan av att alla i den myllrande massan av kroppar, röster och instrument på scenen vet varför de är där just där och då. De små rollernas starka närvaro ger stora avtryck i helheten.

Fotnot: Rent spelas också 11 och 12 april. Innan torsdagens föreställning spelar Eastwick och innan fredagens föreställning Erica Skogen & Co.

Annons
Annons
Annons