Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De avfyrade startskottet för stans nya kulturhus

/
  • Gitarristen Martin Kjellerstedt, cellisten Katarina Åhlén och trummisen Björn Höglund finns med lite överallt i länets kulturliv och vet vilka behov som finns där. I konstellationen som kämpar för ett konsert- och kulturhus ingår också musikern och författaren Jens Ganman.

Östersund behöver ett konsert- och kulturhus och det borde kommunen prioritera. Det tycker det här gänget och de är inte ensamma.

– Mottagandet och uppslutningen är överväldigande, säger Björn Höglund.

Annons

Debatten om ett konsert- och kulturhus brinner just nu för fullt på lokala debatt- och kultursidor. Men diskussionen har pågått längre än så bland länets kulturarbetare. Det var kommunens stora visioner för idrotten, där man planerar att bygga en sportarena för över en kvarts miljard samtidigt som man inte har några som helst planer för stadens kulturliv, som till slut blev till den berömda droppen för de frilansande musikerna Jens Ganman, Katarina Åhlén, Martin Kjellerstedt och Björn Höglund. Kanske har kulturarbetarna inte varit lika duktiga på att organisera sig som idrottsfolket, men det ska det bli ändring på.

– Nu får det vara nog med stugsittarpratet, säger Katarina Åhlén.

– Vi vet vilket enormt kulturliv det finns här men folk vet inte om det eftersom det är för utspritt, säger Björn.

I januari gick startskottet för projektet som också har fått namnet Startskott! På nätet finns hemsidan startskott.nu där gruppen skriver om sina planer och också presenterar statistik och aktuell forskning om kulturens betydelse i ett samhälle.

– Kulturen höjer livskvaliteten. Det finns statistik som visar att det är ett rikt kulturliv som många gånger avgör om unga tjejer i glesbygdslän väljer att stanna kvar eller flytta därifrån, säger Katarina.

Den 22 maj ordnas en stödgala på Gamla teatern. Syftet är att symboliskt samla in pengar för att få kommunen att förstå att behovet av ett kreativt hus är stort. Inträdet till galan är en krona per person. Pengarna ska senare överlämnas till kommunledningen på Rådhusets trappa som en symbolisk grundplåt.

Tanken är att många av länets artister ska uppträda på galan, men vilka det blir i slutändan är inte riktigt klart. Initiativtagarna kan välja och vraka mellan aktörerna. Björn berättar att det är så många som har hört av sig för att hjälpa till att de fått något av ett lyxproblem.

– Vi måste försöka framställa allt på ett rättvist sätt. Intentionen är att visa bredden av kulturlivet i Östersund. Men besökarna kan också ställa in sig på att få ta del av lite statistik och annat. Vad kan man till exempel göra med hjälp av ljus och ljud i en lokal?

Det är alltså det lokala som spelar huvudrollen i dramat om ett konsert- och kulturhus vara eller inte vara. Mest handlar det om att ge det redan existerande kulturlivet en bättre arena, öka intresset för kultur hos beslutsfattarna och förbättra arbetsförhållandena för regionens alla duktiga musiker, filmare, konstnärer, författare, skådespelare och dansare. Men givetvis ska det även öppna för möjligheten att ta hit internationella och nationella artister.

– Det primära är musikdelen. Huset ska vara tillgängligt för allmänheten men byggas utifrån de professionellas behov och hålla hög klass. Men naturligtvis innebär det inte att vi ska sluta åka ut i länet, säger Martin.

Om det är ett nybygge eller en befintlig byggnad som byggs om spelar mindre roll. För publikens del ska huset innebära en kvalitetssäkring och en helhetsupplevelse. Gruppen tänker sig en öppen mötesplats där det är lätt att slinka in för en fika och där det alltid är något på gång. Huset i sig ska kunna dra folk, inte bara arrangemangen i det. Det finns, enligt kvartetten, två faktorer som gör ett bra konsert- och kulturhus och det tänker de inte tulla på. Det ena är läget.

– Placeringen är oerhört viktig. Det måste ligga i centrum. Titta bara på vad som hände med Stortorget när Storsjöteatern flyttade sin entré. Helt plötsligt blev det ett flöde av folk, säger Björn.

Den andra faktorn är de akustiska behoven som måste tillgodoses. I dag finns ingen optimal konsertsal för icke förstärkt musik. Det vet inte minst cellisten Katarina, som berättar att det nästan bli komiskt när hon och kollegorna spelar i en anpassad lokal. Som senast med stråkkvartetten Archi Jamt i Skellefteå.

– Det blev nästan svårt eftersom vi hörde så mycket som vi inte brukar höra. Här hemma kan man aldrig slappna av utan måste överkompensera för att folk ska höra, säger hon och tillägger att en ny sal även skulle innebära att Östersund kunde ta hit de stora cellisterna. Något som hon saknade som yngre.

– Det skulle ha varit en stor inspirationskälla för mig då. Tänk om jag hade vuxit upp på ett annat ställe. Då hade jag redan tidigt fått fler intryck, säger hon.

– Vi är en vit fläck på konsertkartan i Sverige, konstaterar Björn.

Den 22 maj går startskottet för att börja färglägga den där fläcken.

Annons
Annons
Annons