Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brist på motion farligare än fetma

/
  • En normalviktig person, men som lever ett stillasittande liv, löper minst samma risk att dö i förtid som en fet person som är fysiskt aktiv, visar ny forskning.

En normalviktig person, men som lever ett stillasittande liv, löper minst samma risk att dö i förtid som en fet person som är fysiskt aktiv, visar ny forskning. Dubbelt så många dör på grund av brist på motion som av fetma.

Annons

Den stora europeiska studien, som presenteras i tidskriften American Journal of Clinical Nutrition, bekräftar tidigare undersökningar som visar att fysisk aktivitet – om än så lite – kan ha en dramatisk effekt på hälsan.

– Ju mer desto bättre, så klart, men en rask promenad om dagen räcker långt, säger Ulf Ekelund, professor vid Norges idrottshögskola i Oslo och forskare vid Cambridge University i Storbritannien.

I den aktuella studien har han och hans kolleger studerat 334 000 personer i tio europeiska länder, däribland Sverige. Deltagarna delades in i olika grupper beroende på vikt och fysisk aktivitet och följdes sedan i snitt tolv år.

Det visade sig att dubbelt så många dör i förtid på grund av ett stillasittande liv som av fetma.

– Hittills har det varit ett väldigt fokus på eventuell övervikt och hur man ska gå ner i vikt, men den här studien visar att det är minst lika viktigt, om inte viktigare, att röra på sig, säger Ulf Ekelund.

Studien visar även att en normalviktig soffpotatis löper minst samma risk att dö i förtid som en fet person som är fysiskt aktiv. Och att om en fysiskt inaktiv person – det vill säga en person som har ett stillasittande arbete och inte har någon fysiskt krävande fritidsaktivitet – rör på sig lite varje dag, minskar risken att dö i förtid med mellan 16 och 30 procent.

– Oavsett om du är normalviktig, överviktig eller fet, så finns den absolut största riskminskningen för förtida död om du går från gruppen fysiskt inaktiv till gruppen måttligt aktiv, vilket du gör om du börjar promenera eller röra på dig 20 minuter varje dag. Det kan vara tio minuter på morgonen, och lika mycket på eftermiddagen eller 20 minuter på morgonen. Det spelar inte så stor roll.

TT: Men hur gör man då?

– Det är inte så mycket som behövs – det viktiga är att göra det till en vana. Till exempel att ta cykeln eller gå till jobbet i stället för att ta bilen. Om fysisk aktivitet vore ett läkemedel skulle det vara helt oöverträffat. Så är det bara.

Annons
Annons
Annons