Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Bättre film men färre kvinnor

+
Läs senare
/
  • Cissi Elwin Frenkel ser ett starkt samband mellan filmers kvalitet och de resurser de får.Foto: Roger Larsson/Scanpix

Filminstitutets satsning på mer pengar till färre filmer har fungerat. Satsningen på fler kvinnliga filmare har misslyckats.

Så kan man sammanfatta institutets utvärdering som på lördagen diskuterades på ett seminarium på Göteborgs filmfestival.

Det var för två år sedan som den då nytillträdde vd:d Cissi Elwin Frenkel presenterade den nya inriktningen för statsbidragen till svensk film.

Två huvudlinjer skulle följas:

Gå in med större stöd till färre filmer.

Se till att könsfördelningen blev jämnare: Minst 40 procent av alla filmer som får stöd skulle ha en kvinna som regissör, producent eller manusförfattare.

Och det var en mörk bild av branschen fram till år 2006 som målades upp i Göteborg. Ingen ville se svensk film, inte ens svenskarna. Publiken vände ryggen till och filmarbetarna blev fattigare.

Och nu? Jo, en lika hög procentandel av publiken ser svensk film trots att det görs färre filmer i dag. Statistiken visar också att mer statligt stöd möjliggör dyrare filmer som drar mer folk.

– Vi ser en symbios mellan resurser och kvalitet. Det finns många begåvningar i svensk film – nu är det mer pengar som behövs, säger Cissi Elwin Frenkel och hoppas på att mer resurser tillförs filmen i nästa filmavtal som ska träda i kraft 2010.

Anna Carlson, ordförande i Teaterförbundet som har filmarbetarna bland sina medlemmar, är nöjd med institutets policy, trots att många filmarbetare uttryckt oro för att inte få igenom sina projekt med de nya, hårdare reglerna.

– Det är bra att Filminstitutet lyfter fram att filmarbetare ska tjäna pengar på sitt jobb. Som det är nu är det många som jobbar gratis och stressar sig igenom inspelningarna. Det är ingen hållbar väg.

Vad gäller det andra målet, ökad jämställdhet, ser det mörkare ut. Målet om en fördelning på 60-40 (inget av könen skulle representeras av mindre än 40 procent) har inte nåtts, och ser man på alla spelfilmer har den kvinnliga andelen gått ner.

– Men bland de filmer som inte fått stöd av Sfi ser det mycket värre ut, och 2008 är bättre än 2007, säger Cissi Elwin Frenkel.

Men jämställdhetsmålet är också kontroversiellt. En som är kritisk och som fanns på plats på seminariet är producenten Mikael Flodell, senast aktuell med ”Underbara älskade”.

– Genusperspektivet är rätt befängt när det handlar om film. Det handlar om att hitta rätt talang, och då är det absurt att titta på könsfördelning. Om en kvinna är duktig ska hon få göra film, men det är ingen rättighet– och Filminstitutet borde inte ha skyldighet att diskutera kön, bara kvalitet.

Annons
Annons
Annons