Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Arnljot blir en sjungande sökare i hårdrockaren Peters version

+
Läs senare
/
  • I rollen som Arnljots älskade Gunhild ser vi Linda Åkergren, som gör rollen för andra året i rad. ”Det finns för få kvinnoroller  i dramat. Det är någonting vi måste utveckla”, säger Linda som också sitter  i föreningen Arnljotspelens konstnärliga råd.Foto: Lars-Eje Lyrefelt
  • På med vikingabrynjan. I logen tittar rader av tidigare huvudrollsinnehavare ner på Peter Mellgren som debuterar som Arnljot i morgon. Totalt blir det åtta föreställningar med final nästa söndag. Foto: Lars-Eje Lyrefelt
  • Han har utvecklat dramat mot mer naturalism och jobbat hårt för att svetsa samman ensemblen. Efter tio år som regissör säger Hans Qviström att det nu är dags nu farväl av Arnljot.  Foto: Jan Andersson

När hårdrockaren Peter Mellgren drar på sig Arnljots vikingakostym vill han göra den gamle kämpen till mer av en vilsen sökare än en macho krigartyp.

– Arnljot gjorde nog samma erfarenhet som många av dagens backpackers. Man är tvärsäker på allt så länge man befinner sig på hemmaplan. Men när man ger sig ut i världen upptäcker man att ingenting är som man trodde. Och när man kommer hem igen är allt förändrat där också, säger Peter.

Så jämte han är hade han aldrig sett Arnljot innan han gick på audition inför årets uppsättning. Och när han sökte hade han inga ambitioner att knipa titelrollen.

– Jag ville bara få prova på att spela teater. Tänkte det kunde vara ett bra komplement till min sångutbildning, säger Peter som började i hårdrockband men numera studerar klassisk sång på konservatoriet i Trondheim.

Regissören Hans Qviström, som gör sin tionde Arnljotuppsättning (den sista, säger han i alla fall...), menar att Peter gör en mognare Arnljot än den vi har sett de senaste åren. Han avslöjar också att vi nu kommer att få höra Arnljot sjunga:

– Har man en sådan röst som Peters att tillgå så är det givet att lägga in några sånger fast Arnljot i den här versionen egentligen är ett taldrama.

Religionsfrågorna lyfts fram i högre utsträckning i år än tidigare. Det ligger i tiden, tycker Hans Qviström:

– I Sverige i dag diskuterar vi mycket mer religion än för bara några år sedan.

Både Hans och Peter pekar på den motsättning som de tycker föreligger mellan tro och religion, nu som då. Medan Arnljot söker efter den personliga tron, en egen övertygelse, använder kung Olav religionen som ett maktmedel, ett sätt att tygla och trycka ner sitt folk.

När Hans Qviström åtog sig att regissera Arnljot första gången var hans avsikt att stanna i tre år. Det blev tio.

Det viktigaste han åstadkommit säger han själv är att han arbetat ihop ensemblen, gjort ett kollektiv av individerna. Nästa regissör får ta emot ett sammansvetsat gäng som inte är uppdelade i skådespelare och statister, utan där alla är lika viktiga.

Själv kommer frilansregissören Hans, som är bosatt i Södertälje, att återvända till Jämtland som privatperson, inte minst för att hälsa på alla personliga vänner som han fått under tio somrar här uppe.

Att Arnljot kommer att leva vidare är han övertygad om.

– Men man skulle ju önska att föreningen Arnljotspelen fick lite mer stöd från kommunen. Det måste vara ovanligt att en förening som gör så mycket får så lite stöd.

– Alla åker inte skidor och alla gillar inte fotboll. Inte i Jämtland heller.

Annons
Annons
Annons