Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Nolltolerans mot snö och is

+
Läs senare
/
  • Matthias Karlsson och David Skoog sopar banan för att den ska bli fri från frost som bildats efter morgonens flygplansstarter.
  • Kalle Lindén för noggrann statistik över vilka bromsvärden som råder på landningsbanan. Värdena rapporteras till flygledartornet och vidare till de flygplan som är på ingående.
  • De flesta som arbetar på Åre Östersund flygplats har många olika arbetsuppgifter. När Kalle Lindén inte är ute och arbetar med landningsbanan hjälper han till med bagagehanteringen.
  • Banan är sopad och klar. David Skoog passar på att rengöra sopaggregatet.
  • Friktionsbilen har ett femte hjul som avgör hur hal landningsbanan är genom att mäta olika bromsvärden.
  • Kalle Lindén berättar att personalen strävar efter att hålla landningsbanan fri från snö och is året om.
  • Matthias Karlsson och David Skoog sopar banan för att den ska bli fri från frost som bildats efter morgonens flygplansstarter.
  • Kalle Lindén för kontinuerlig statistik över landningsbanans skick.
  • Matthias Karlsson och Kalle Lindén har precis varit ute och gjort landningsbanan klar för en av förmiddagens starter.
  • Tommy Nilsson ser till att planet tankas med den beställda mängden bränsle under överinseende av flygkapten Ulf Boman.
  • Ungefär två ton bagage ska hanteras vid varje start- och landningstillfälle. Gruppchef Mikael Nordqvist har klättrat in i lastutrymmet för att stuva bagaget så effektivt som möjligt.
  • Ettabilden
  • Kalle Lindén säger att det krävs mycket erfarenhet för att veta vilka åtgärder som ska sättas in för att åtgärda exempelvis halka på landningsbanan.
  • Vi som gjort reportaget: Linnea Rheborg, foto, Jens Stenman, foto, Daniel Hansson, foto.

Dag ut och dag in. Månad för månad och år för år. Arbetarna på Åre Östersund airport för en ständig kamp mot väder och vind. På landningsbanan råder nolltolerans mot snö och is.

Vinden är knappt märkbar. Himlen täckt av moln men någon snö syns inte till. Temperaturen har under morgontimmarna sakta stigit och ligger kring minus 5 grader. Om bara några minuter kommer ett flygplan in för landning men Kalle Lindén kör in i det sista omkring på landningsbanan i sin speciella friktionsbil.

– Ni ser att det är vitt i den änden av banan, säger han och pekar mot sydost.

– Värmen från motorerna på de flygplan som lyft under morgonen har värmt upp landningsbanan och det har bildats frost.

Som fälthållningsledare på flygplatsen ansvarar Kalle Lindén för att landningsbanan är i ett tillräckligt bra skick för start och landning. Ett av hans viktigaste arbetsredskap är friktionsbilen som mäter hur hal banan är. Kalle Lindén meddelar de senaste värdena till flygledartornet som i sin tur rapporterar vidare till flygkaptenen på ingående.

Just den här förmiddagen har frosten i ena banänden gjort landningsbanan lite halare än målsättningen. Men genom att flygkaptenen vet exakt hur halt det är på en viss sträcka av banan kan han eller hon ställa in bromsverkan på flygplanet och på så sätt undvika problem. Piloten kan också välja att bromsa mer i den ände av banan där fästet är som bäst.

Kalle Lindén säger att flygplatspersonalen gör sitt yttersta för att skapa så bra förhållanden som möjligt inför start och landning. Men de fattar inga beslut.

– Kaptenen ombord på planet är alltid den som avgör om förhållandena är tillräckligt bra för en start eller landning. Vi rapporterar vilket skick banan är i men det är ändå han eller hon som måste ha sista ordet. Man kanske kan säga att kaptenen är lite som gudfadern i de här sammanhangen, säger Kalle Lindén och ler.

Plötsligt hörs flygledartornet i bilens kommunikationsradio.

– Då vill jag ha banan fri om fem minuter, säger rösten.

Kalle Lindén kör av landningsbanan och SAS-planet från Arlanda landar några minuter senare utan problem. Så snart det har ställt upp sig på plattan utanför ankomsthallen börjar personalen ta hand om bagage och tanka planet. Flygkaptenen Ulf Boman kommer ut ur kabinen och berömmer de som arbetar med landningsbanan.

– Det är skitbra förhållanden på den här flygplatsen jämt, säger han och konstaterar att andra flygplatser i landet kan vara mer problematiska att landa på.

På Åre Östersunds airport arbetar totalt cirka 100 personer varav 56 är anställda av Swedavia. Många av dem har en mängd olika arbetsuppgifter. Till exempel har några landningsbanan som sin huvuduppgift men hjälper allt som oftast till med bagage och andra sysslor. Och variationen är en viktig bit för många av de anställda.

– Tjusningen med jobbet är just flexibiliteten. Nu tankar jag flygplanet men om fem minuter gör jag något helt annat. Och lite senare kanske jag står i säkerhetskontrollen, säger Tommy Nilsson som är airport officer.

Så snart hanteringen av bagaget är avklarat ger Kalle Lindén order om att börja sopa banan. Den frost som bildats tidigare under morgonen måste bort. Två stora lastbilar utrustade med breda plogblad, sopvalsar och kraftiga blåsaggregat kör ut på banan och påbörjar arbetet.

– Vi strävar året runt efter att ha svart bana. Det vill säga att asfalten är helt ren från snö och is, säger Kalle Lindén.

Han skämtar lite och säger att jobbet egentligen går ut på att ploga lite snö på vintern och klippa lite gräs på sommaren. Naturligtvis är det en mycket grovt förenklad bild. För att hålla landningsbanan i ett perfekt skick krävs ett stort mått av fingertoppskänsla. En fingertoppskänsla som inte kan skaffas på annat sätt än genom många års erfarenhet.

– Man lär sig efter hand vad som fungerar och vad som inte gör det. Det här arbetet kan inte jämföras med att ploga en vanlig väg, konstaterar Kalle Lindén.

Snö och is som bildas på banan ska bort men olika typer av väder och förhållanden kräver olika åtgärder. En viss typ av väderlek kanske sopning av banan är bästa åtgärden men för mycket sopning kan göra banan hal. Det är många ställningstaganden som måste göras och ofta är det bråttom.

– Slask är det som piloterna har mest respekt för. Det är det som är svårast att hantera vid landning. Den lägger igen däcksmönster och planet kan lättare råka ut för sidoförflyttningar. Det händer att jag får gå ut och mäta hur mycket slask som är på banan för att rapportera till flygledartornet.

Kall torr snö är normalt sett inget problem för personalen som arbetar med landningsbanan. Däremot kan det bli väldigt stora mängder.

– Banan som vi ska röja är 2,5 kilometer lång och 45 meter bred. Totalt sett har vi 40 hektar asfaltytor att hålla rena, säger Kalle Lindén och tillägger att även vissa gräsytor utanför landningsbanan måste snöröjas vintertid.

Förutom den reguljära trafiken kan det även komma ambulansflyg som måste landa på Åre Östersund airport. Då kan det bli bråttom.

– Vi har en timme på oss att komma hit och få landningsbanan i ordning. Det är inte så roligt alla gånger när det är skitväder och mitt i natten. Men jag brukar tänka att; nästa gång är det jag själv som behöver ambulanstransport och att man gör en viktig insats.

Annons
Annons
Annons