Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

En väg tar halva budgeten

+
Läs senare
/

Nu är det klart vilka länsvägar som ska upprustas i sommar. En av vägarna tar halva budgeten.
– Den har varit på tapeten länge, säger Pär Eliasson på Trafikverket.

Ungefär 80 miljoner kostar sommarens vägarbeten i länet. Fem vägavsnitt ska upprustas och Trafikverket har valt att lägga hälften av pengarna på väg 87 mellan Stugun och Hammarstrand.

– Man har försökt rädda en testbeläggning i vägen. Den håller på att släppa i stora partier. Då måste vi klä in det innan det har kommit ner vatten i vägkonstruktionen. Annars kan det slå upp väldigt många hål, säger Pär Eliasson.

Länets två andra huvudvägar, E14 och E45, håller betydligt högre standard än riksväg 87, enligt Trafikverkets bedömningar. Därför har vägen genom Ragunda kommun varit prioriterad ett tag, men pengarna har inte räckt till.

– Det är ett typiskt avvägande. Jag har inte kunnat ta den tidigare eftersom den har blivit för dyr. I stället har jag sparat pengar i några år, säger Pär Eliasson.

Att ta några delar i taget av vägen, som bär mycket tung trafik, är ingen bra affär rent ekonomiskt. En stor anledning till det är att det bara finns stationära asfaltverk i närheten av Östersund. Om man transporterar asfalt längre än fem-sex mil blir den kall och produkten blir sämre, enligt Pär Eliasson. Därför får man ställa ut mobila asfaltverk om arbetet sker längre bort och för att dessa ska bli lönsamma krävs att de producerar stora volymer asfalt.

– Om vi skulle lämna en mil på den här vägen får vi gå tillbaka nästa år och då har vi inget verk som står i närheten, då blir det sämre priser. Det är en stor kostnad att transportera massa och material, säger Pär Eliasson.

På vägar där det går mycket tung trafik jobbar Trafikverket med varmmassa, en asfalt som tål mer trafik. På riksväg 87 används den typen av asfalt. Den produceras i större asfaltsverk, som också är svårare att flytta.

Sommarens stora vägprojekt sker på vägar som ligger i länets utkant, men enligt Pär Eliasson är det inte nödvändigtvis så att de vägarna är i större behov av upprustning än vägarna nära Östersund.

– Det bygger på mätningar som görs varje år. Sedan får man prioritera vad man ska lägga pengarna på. Mätningarna görs från en bil som mäter spår och ojämnheter. Sedan klassas det utifrån om det är en viktig pendlingsväg eller kanske en europaväg. Det är lägre tolerans på en europaväg.

Det finns gott om vägar i Jämtland som skulle behöva rustas upp och Pär Eliasson hade gärna sett fler vägarbeten i sommar, om pengarna hade räckt till.

– Vi har en kontinuerlig treårsplan och alla de projekten skulle man kunna göra i år, om det inte var en begränsad peng. Väg 340 upp mot Valsjöbyn är indelad i fem etapper och minst två av dem skulle vara gjorda för flera år sedan. Allt handlar om att få ihop det med en begränsad budget.

Sommarens arbeten beräknas komma i gång mot slutet av maj. Pär Eliasson vill ge ett råd till trafikanterna under tiden vägarna håller på att upprustas.

– Ha förståelse för dem som arbetar på vägarna och håll nere hastigheterna. Det är en otrevlig miljö att vara i och man måste försöka visa hänsyn.

Annons
Annons
Annons